Figueres, destí turístic
El canvi d’estratègia turística, iniciada fa dos anys, busca ser referència per al turisme que és a 100 quilòmetres a la rodona
El nou pla de turisme ha crescut durant la pandèmia i ara repunta i ja es concreten les diverses actuacions
Rere ‘Dalí de Figueres’ hi ha una estratègia turística de ciutat
Figueres fa reflotar els primers resultats del canvi d’estratègia turística iniciada fa uns dos anys amb l’entrada del govern quadripartit, un pla de reconversió del destí turístic amb nous enfocaments i objectius clars, amb una adaptació a la realitat pandèmica que no es desvia gens de l’objectiu final. L’estratègia turística de Figueres passa, ara, per posicionar-se com “la ciutat de l’Empordà”, una ciutat que aglutina serveis, cultura, comerç, oci i gastronomia i vol ser punt de referència per a tot el turisme que és a l’entorn, a 100 quilòmetres a la rodona.
L’embranzida, feta pública les darreres setmanes, es plasma en la campanya Dalí de Figueres, una col·laboració amb pretensions de guanyar-guanyar, que és només la repuntada d’una estratègia que lliga turisme cultural i enogastroturisme amb proximitat i sostenibilitat, sense oblidar els dos pilars bàsics de tota estratègia turística actual: la desestacionialització i la diversificació.
El govern local mostrava les seves pretensions recentment posant sobre la taula diverses accions treballades en temps de pandèmia i que ara veuen la llum. “Volem ser un punt de referència no només per als habitants de l’Empordà com a ciutat de serveis, com a capital de comarca, sinó també un punt de referència obligat per tots els turistes que visitin l’entorn”, definia fa poc l’alcaldessa de Figueres, Agnès Lladó. El destinatari prioritari és el visitant català, espanyol i del sud de l’estat francès. “Ho vam deixar clar d’inici: volem que Figueres sigui una destinació turística. Hi estem entusiasmats. Hi estem molt després del tancament de juliol de 2020”
Però no només és aquest el destinatari ocasional. “Volem que Figueres sigui una ciutat hospitalària, una ciutat de serveis, que sigui útil per les persones que viuen a l’entorn, les persones de segona residència”, apuntava la responsable de l’oficina de turisme, la tècnica Lina Godoy.
Nova marca
Figueres va implementar una nova marca fa uns mesos, Figueres, ciutat de l’Empordà, una nova marca gràfica, dissenyada per Àlex Gifreu que recupera la fulla amb cinc lòbuls present històricament a l’escut de la ciutat, una acció que n’ha arrossegades d’altres de lligades íntimament al gran objectiu final: fer la ciutat extremadament atractiva per al foraster i convertir-la en un destí turístic destacat que sumi al pol d’atracció mundial que genera l’univers Dalí. S’interpreten també com a canvi d’imatge el repintat recent d’una setantena de newjerseys i l’edició de bosses de roba repartides gratuïtament. Probablement, el que va fer la sensació més completa de cop de timó va ser la instal·lació de les lletres del nom de la ciutat davant de l’espai més fotografiat, la Torre Galatea, un fotoreclam que busca lligar Dalí i Figueres, anteposant el nom de la ciutat al pintor: Figueres, la ciutat de Dalí.
Per facilitar l’accés i la mobilitat dels ciutadans, però sobretot dels turistes, han modificat la senyalètica de la ciutat des de les entrades cap a zones comercials, aparcaments públics i en concessió. Al llarg d’aquests dos anys, en aquests pàrquings s’han instal·lat uns tòtems amb mapa de la resta dels pàrquings amb accés a peu des del centre de la ciutat i una numeració clara que ha d’ajudar a moure’s d’un lloc a l’altre.
La promoció, en origen
L’estratègia prioritza la promoció en origen. Volen promocionar Figueres a fora perquè la gent la conegui. S’han fet campanyes en diferents mitjans en els mercats prioritaris, el català, l’espanyol i el francès, que ja eren mercats forts abans de la pandèmia i, sobretot en el moment actual, són els “mercats essencials”. Per promocionar la ciutat han signat convenis amb diferents institucions. Formen part de la Xarxa de Ciutats AVE perquè es vol promocionar la ciutat com a destí dins de la xarxa ferroviària. S’han fet reunions amb operadors turístics i agències de viatge i amb periodistes especialitzats en els mercats francès, belga i holandès. Treballen per crear el Figueres Convention Bureau i incidir en el turisme de convencions, així com en la creació del Figueres Film Office per vehicular els rodatges a la ciutat. “Tenim demanda i volem crear una estructura perquè les peticions tinguin resposta àgil”, diu Lina Godoy des de l’oficina de turisme.