Economia

El 52% dels aliments amb IVA rebaixat ja són més cars que quan va entrar en vigor la mesura al desembre

FACUA analitza vuit grans cadenes de supermercats

Reclama al ministeri de Consum que actuï i sancioni les vulneracions

El 52% dels aliments amb l’IVA rebaixat ja són més cars que quan va entrar en vigor la mesura, aprovada pel govern espanyol el desembre de l’any passat, segons ha denunciat aquest dilluns l’organització FACUA-Consumidors en Acció.

L’entitat ha fet públic un estudi que realitza de manera periòdica i que analitza els diversos aliments en vuit grans cadenes de distribució (Alcampo, Aldi, Carrefour, Dia, Eroski, Lidl, Hipercor i Mercadona). Segons el reial decret aprovat per l’executiu estatal, cap dels productes analitzats hauria de pujar de preu mentre estigui vigent la rebaixa, a no ser que es produeixi un increment dels costos.

L’associació ha anunciat que ha tornat a ampliar les denuncies que presenta des de fa mesos davant del Ministeri de Consum, que segueix sense donar resposta, malgrat tenir competències sancionadores davant l’increment dels preus que vulneren les limitacions.

Segons FACUA, el nombre més gran d’increment de preus aquest octubre s’ha detectat a Hipercor, on s’han encarit 109 del total de 164 preus analitzats (un 66,4%), seguit de Carrefour, amb 88 productes més cars que el 30 de desembre sobre una mostra de 147 preus (el 60%). Alcampo ha augmentat 75 dels 131 preus observats (el 57,2%), mentre que Aldi ho ha fet en 37 dels 57 preus analitzats (el 54,3%). També ha detectat 68 preus més cars a Eroski sobre un total de 135 aliments (50,3%) i a Lidl, 30 articles dels 62 contemplats (el 48,3%).

Les dues cadenes on s’ha registrat un increment més moderat respecte al setembre són Mercadona, amb 54 productes d’un total de 136 (39,7%), i Dia, amb 50 increments entre els 131 valorats.

Del total de preus que han experimentat un increment, 153 corresponen a fruites o verdures (30,2% del total), 103 són olis d’oliva (20,3%) i 93 llet i làctics (14,4%). També s’han detectat augments en arrossos i pastes (14,2%) i 47 en llegums (9,3%). La resta d’increment de preus s’han donat en ous, farines i pans.

Exemples

De tots els productes analitzats, FACUA ha trobat que, per exemple, la malla de taronges de cinc quilos del Mercadona ha passat de 5,05 euros de principis d’any a 8,75 euros a l’octubre, un augment del 73,3%. El mateix producte a Lidl, però de quatre quilos, ha passat de 3,99 a 6,89 euros (un 71% més). A Dia, l’oli d’oliva verge extra Hojiblanca marca Coosur s’ha encarit un 57,2%, de 7,63 a 11,99 euros. A Alcampo l’oli de 5 litres s’ha encarit un 121,5%, dels 25,72 as 56,99 euros. A Hipercor, el producte que més s’ha encarit ha estat el meló de pell de gripau de 3,5 quilos, de 2,55 a 5,22 euros (104,8%).

A Aldi, l’oli d’oliva Carbonell ha passat dels 5,43 a 10,29 euros (89,4%). A Eroski també l’oli ha experimentat un increment molt alt, en concret l’Hojiblanca Coosur, de 5,69 als 14,50 euros (154,8%). I a Carrefour, la garrafa de 5 litres d’oli d’oliva verge de Carbonell, de 26 euros al gener a 62,79 euros a l’octubre (141,4%).



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Les empreses d’ambulàncies s'enfronten al concurs més important

Barcelona
Javier Peña,
director de l’Escola Universitària de Disseny Elisava

“El disseny ha de posar l’usuari al centre, i aquest és avui el planeta”

Barcelona
Jaume Vilanova
President delegat del Col·legi Oficial de Gestors Administratius de Catalunya a Girona

“Amb un gestor administratiu el resultat obtingut serà el més beneficiós possible per al contribuent”

Quines són les grans empreses que atenen les urgències a Catalunya?

barcelona

365 Obrador vol captar altres públics amb noves marques

Barcelona

Datarmony inicia l’expansió internacional a Xile

Barcelona

El debat per internalitzar el servei, en suspens

barcelona
economia

Pacte a Freixenet per l’ERTO que afecta 615 treballadors

barcelona
economia

Puig s’estrena a borsa amb una pujada superior al 4%

barcelona