Empreses

Fator vol treure rendiment comercial al seu laboratori d'assaig

El fabricant de cargols i fixacions metàl·liques s'adreça als mercats de la infraestructura energètica i el ferrocarril

L'empresa està pendent de projectes com ara l'AVE a la Sagrera i Girona

El grup Fator, fabricant de cargols i fixacions metàl·liques per a projectes constructius, ha decidit assumir una nova faceta empresarial per presentar-se al mercat: oferir els serveis del seu laboratori d'assajos en mecànica i d'anàlisi química dels materials. Daniel Fonoll, director comercial d'aquesta companyia de Santa Perpètua de Mogoda (Vallès Occidental), explica: “Tot i que treure rendiment comercial al laboratori és una proposta pensada més aviat per als nostres clients, que així es poden estalviar el cost que suposa haver d'anar a laboratoris acreditats com Applus a fer les seves avaluacions tècniques, creiem que és un servei que pot fer el seu recorregut.” Fator es troba actualment en la fase de dotar de la pertinent acreditació el seu laboratori.

Val a dir que fer assajos en un laboratori molt sovint té un cost que supera d'escreix el que costa la matèria primera per fer una fixació, amb la qual cosa Fator pot guanyar en competitivitat si estalvia aquest cost als seus clients. Així mateix, hi ha moltes empreses que abans de fer un judici definitiu sobre un nou producte, com ara un nou tipus de cargol, s'estimen més cercar una segona opinió per sortir de dubtes, i aquí és quan apareix el laboratori de Fator, que es pot erigir en una seriosa competència de laboratoris com Applus, en la mesura que pot atreure enginyeries que necessiten fer tests.

L'empresa fundada el 1979 per Albino García va experimentar el seu gran salt, la transformació definitiva, quan va prendre les regnes de la direcció el seu fill Àlex, que va determinar que l'empresa transités de la seva condició de distribuïdora a fabricant. Així, fa tres anys es va obrir una planta fabril a Malàisia, que ha estat la propulsora de la carrera exportadora de Fator, que actualment realitza el 35% de les vendes als mercats exteriors.

Sobre la deslocalització que va fer Fator, Daniel Fonoll n'explica el motiu: “Per la normativa antidúmping que regeix a la UE, que ens feia importar a preus massa cars. I si obríem una planta a Catalunya, aleshores no teníem capacitat per competir amb els fabricants europeus.” A la planta asiàtica hi treballen actualment una trentena de persones, que s'afegeixen a les quaranta persones del complex logístic de Fator a Santa Perpètua. Cal recordar que Fator, entre els especialistes en cargols metàl·lics europeus, es va convertir en el primer que va adequar els seus productes a la normativa CE sense tenir ubicada la fàbrica a Europa. A banda de l'homologació CE per als seus cargols d'alta resistència, també disposa de l'Afnor i l'Aenor per a barreres metàl·liques de seguretat. La companyia, membre del Centre Metal·lúrgic de Sabadell, pensa cloure l'any 2012 amb un volum de negoci de 15 milions d'euros, aproximadament el mateix que va registrar l'any passat. L'empresa, que no ha descavalcat de la tendència de creixement i que ha estat capaç de mantenir des de l'inici de la crisi una trajectòria ascendent, ara es veu obligada a veure el futur immediat amb una certa prudència: “Ara estem a l'expectativa. Tot i que estem complint els objectius que ens havíem fixat, hem de veure què passarà els dos o tres anys que han de venir.”

OPORTUNITATS ARREU.

En aquest curt termini, Fator diposita les seves esperances d'expansió comercial en els mercats de l'àrea llatinoamericana, Àsia i el Pròxim Orient, tot donant per descomptat que al conjunt de la UE no apareixeran gaires possibilitats de negoci. Així mateix, aquesta empresa que proveïa de cargols i tota mena de fixacions metàl·liques un ventall amplíssim de sectors, amb un protagonisme especial per a les diverses branques de l'enginyeria civil, ja ha estat veient en el darrer any que ara el negoci “es troba en camps com l'energia, sobretot la solar fotovoltaica, o el transport per ferrocarril, en què el volum de negoci ha crescut fins a un 30%, mentre que, a la inversa, hem reculat un 30% en l'àmbit de la construcció d'infraestructures viàries, on hem estat un referent, com a proveïdors de fixacions per a senyalització i protecció viària.”

En l'àmbit del transport en ferrocarril, Fator creu que pot aprofitar moltes oportunitats de negoci que apareguin als diferents estats de l'Europa oriental, on s'està ampliant la xarxa ferroviària. D'altra banda, Fonoll confia “en l'impacte beneficiós que puguin tenir les construccions de l'AVE a Barcelona i Girona”. En el camp fotovoltaic, Fator ha fet prou rendible la seva col·laboració amb Abengoa, i és el proveïdor de fixacions metàl·liques en el projecte de camp solar que l'empresa espanyola desenvolupa a Arizona, de 250 MW de potència instal·lada, i a més a més opta a un altre de potència similar al desert de Mojave, a Califòrnia. Als Estats Units, com informa Fonoll, la firma també concursa per projectes de transport d'energia. L'empresa vallesana pot abastar tant mercat gràcies a la seva capacitat logística: els seus magatzems automàtics li permeten gestionar un estoc mitjà que s'acosta a les 6.000 tones de producte.

Amb Abengoa també pot participar en la construcció de camps solars a Sud-àfrica i l'Índia. Justament, aquest darrer gran país pot oferir, segons marca en la seva agenda Fator, bones oportunitats en el negoci energètic, de la mà d'empreses espanyoles que s'hi han establert. I és en mercats exteriors on Fator aprofita l'avinentesa per tornar a sectors com ara la construcció de gratacels, amb projectes a Mèxic i el Brasil.

Fator posseeix a Santa Perpètua de Mogoda unes instal·lacions de 3.000 m², de les quals un 70% són útils, que allotgen els seus serveis centrals i un emmagatzematge totalment robotitzat, per acollir 6.000 tones en estoc de fixacions.
Facturació
15 M€
Treballadors
70
Any de fundació
1979
recorregut històric

De la ferreteria a la gran constructora

Com resumeix Daniel Fonoll, “Fator ha passat de ser una ferreteria per a petits clients a treballar per a grans constructores en grans projectes”. L'empresa va néixer el 1979 a Cerdanyola del Vallès com una comercial, amb el nom de Tornillería Industrial, per proveir de fixacions metàl·liques el puixant sector de grans constructores. El 1983 l'empresa va registrar les marques comercials Fator i TI. El 1987 es va constituir una de les filials, Indutor, i es va diversificar cap a sectors com ara el ferrocarril i l'estructura metàl·lica. El 1992 va crear una aliança amb un soci local a Sud-àfrica. El 1996 va néixer Fator National Bolts, per estimular l'exportació. El 2000 va col·laborar amb les firmes Turna Sure (EUA) i Lindapter (Regne Unit) per desenvolupar productes. El 2005 es va traslladar a Santa Perpètua de Mogoda i el 2009, en plena crisi econòmica, va obrir les noves instal·lacions a Malàisia.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
economia

Xoc Sabadell-BBVA a la CNMV i pel 50,01%

madrid
SOCIETAT

CCOO critica l’acord laboral signat per a la Copa Amèrica

BARCELONA
ECONOMIA

El Port de Barcelona i el de Xangai col·laboraran en innovació i descarbonització

TÀRREGA
Economia

El Sabadell insta el BBVA a dir quins accionistes donen suport a l’OPA

barcelona
amèrica del sud

L’Argentina es paralitza en la segona vaga general contra Milei

barcelona
Economia

El Sabadell respon: Denuncia el BBVA a la CNMV per vulnerar la llei d’OPAs

barcelona
VIDRERES

L’àrea d'economia va gestionar 67 ofertes de feina el 2023

VIDRERES
Consolidar un monopoli?
l’anàlisi

Consolidar un monopoli?

economia

OPA hostil del BBVA al Sabadell amb acomiadaments

madrid