Economia

El cor industrial, aturat

Les grans fàbriques de l'àrea metropolitana de Barcelona van paralitzar la producció com només ho han fet en les grans protestes

Els Mossos es limiten a mantenir l'ordre davant els nombrosos treballadors concentrats

Hi ha vagues i vagues contra un govern del PP, que sempre exciten més els treballadors. Si a sobre aquest govern del PP acaba d'aprovar una reforma que transforma amb profunditat el marc laboral, la mobilització dels obrers en un dia com el d'ahir està assegurada. La planta de Seat a Martorell, símbol del cinturó industrial de Barcelona, es va paralitzar completament. “Avui aquí no treballarà ningú i si algú s'acosta per fer-ho ja ens encarregarem de conscienciar-lo perquè no ho faci”, explicava un dels integrants dels piquets informatius, que al llarg de tota la nit d'ahir i primeres hores del dia van custodiar les entrades al parc automobilístic de la Seat.

Els camions que s'acostaven no tenien més remei que girar cua, així com els treballadors que, amb el crit “això és inconstitucional”, tenien la voluntat de complir amb els seus deures professionals de cada dia. Però, és clar, contenir més d'un centenar d'obrers excitats per una crida a la mobilització com aquesta no és fàcil: “Ni un empresari hauria fet una reforma laboral millor per als seus interessos i, ep!, que això només és el principi.” Els Mossos d'Esquadra es limitaven a mantenir l'ordre. “Si ve un treballador, millor que giri cua”, confessaven mentre donaven indicacions als vaguistes: “Facin vostès les mobilitzacions de forma segura; no es posin davant de la rotonda que hi pot haver un accident i tapant les sortides ja n'hi ha prou perquè girin i marxin.”

En l'última vaga general, el setembre del 2010, la mobilització a la planta de Seat va ser molt més baixa –“els companys de la UGT, amb un govern socialista al poder, no es van voler involucrar tant en les protestes”, deia un afiliat de CCOO– i n'hi va haver prou amb una desena d'agents de patrulla per desbloquejar els accessos. Ahir també ho van intentar davant els requeriments d'aquells que volien treballar, però davant la tensió de l'intent van optar per recular. Els antidisturbis no van arribar mai.

“Diuen que aquí a la Seat estem bé, que amb el nou model Q3 tenim la feina assegurada, però també és cert que ens han congelat els sous”, explicaven treballadors de la planta mentre donaven detalls del que ells consideren una cada cop més gran precarització de les condicions laborals: “Cada vegada tenim més treballadors contractats a través d'ETT amb sous de 800 euros mensuals, i amb això, on vas?, com pagues la hipoteca?” I entre la paralització de l'activitat i els laments per la situació de la feina feien previsions sobre noves protestes: “Una altra vaga general està assegurada, al setembre segur, però si es posen les coses molt malament potser l'avançarem al juny i, això sí, convocarem de seguida més manifestacions perquè l'ambient continuï caldejat.”

Una situació semblant es va viure a la planta de Nissan a la Zona Franca de Barcelona. Treballadors de la factoria custodiaven ahir l'accés per impedir l'entrada d'aquells treballadors no inscrits en els serveis mínims. Sis-cents vint cotxes es van deixar de produir ahir a la Nissan, una xifra que en cas de la Seat es va elevar a 1.900 unitats.

Nissan i Seat van ser ahir un reflex d'una indústria totalment paralitzada que, per descomptat, va seguir la convocatòria de manera molt més massiva que en la vaga del setembre del 2010 contra les polítiques de Zapatero. L'activitat als polígons del Baix Llobregat i el Vallès Occidental era ahir mínima, ja que altres grans indústries com ara Alstom, Valeo, Gonvarri, Delphi,Celsa, Basf, Bosch, Derbi o Siemens també van deixar de produir seguint la crida de les grans centrals sindicals.

Total seguiment a la química
Només els treballadors de serveis mínims van treballar ahir a les plantes del polígon petroquímic de Tarragona, informa A. Palomares. Els sindicats van calcular un seguiment de gairebé el 100% i, en tot cas, per sobre de l'aconseguit l'any 2010. A les plantes de producció contínua la càrrega es va reduir entre un 20% i un 50%.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
OCDE

L’OCDE eleva tres dècimes la previsió de creixement del PIB espanyol

economia

Banc Sabadell puja a borsa mentre el País Valencià veu perillar la seva seu

barcelona
economia

Els llocs de treball al Vallès Oriental van a l’alça el primer trimestre de 2024

GRANOLLERS
estats units

La Fed no cedeix i manté els tipus en el seu nivell més alt dels darrers vint anys

barcelona
CONFLICTE LABORAL

La plantilla de Llansà talla la N-260 i manté la vaga en defensa dels acords

LLANÇÀ

Roses rep el primer dels nou creuers que hi passaran aquesta temporada

roses

Mig miler de persones demanen reduir la jornada laboral

girona
economia

El BBVA garanteix el seu “compromís total amb Catalunya”

barcelona
economia

Clam per “menys jornada i millors salaris” en un Primer de Maig marcat pel 12-M

barcelona