Economia

El petit empresariat del Baix Empordà fa pinya

Les associacions de Palamós, Sant Feliu i Castell-Platja d’Aro estudien federar-se sota el segell Costa Brava Village

Volen coordinar accions per guanyar pes i que la competència no sigui estèril

A banda dels tres primers municipis, encara aspiren a engrescar-n’hi més

Les associacions de comerciants, hostalers, oci i altres serveis de Castell-Platja d’Aro, s’Agaró, Sant Feliu de Guíxols i Palamós han engegat converses per sumar esforços i posar en marxa una nova marca turística que els servirà de paraigua conjunt: Costa Brava Village. Després de dècades de feina i esforços amb una visió localista, el president de l’Associació d’Empresaris (Adem) de Castell-Platja d’Aro, Manel Canadell, explica que volen “aprofitar els fonaments i la capil·laritat de cada associació en el seu teixit per guanyar pes i parlar amb una veu més alta” davant altres organismes i administracions. El nou president de S’Agaró- Sant Pol Es Mou, David Adrià, també defensa “superar l’atomització per ser més forts”.

La nova marca pretén funcionar com a ganxo per atreure públic, amb connotacions de qualitat i nivell, “però tampoc pretesament elitista”, argumenta Canadell. Cada població aspira a aportar-hi el millor de si mateixa, i Alèxia Sànchez, presidenta de Guíxols Comerç i Turisme, posa l’accent “en el turisme familiar, de qualitat, i el projecte cultural de Sant Feliu, amb la instal·lació del Museu Carmen Thyssen, que va endavant”.

A Palamós, el president de Fecotur, Toni Bachiller, també esmenta el factor gastronòmic, amb la gamba i el peix fresc com a producte i els establiments que el cuinen, com a valor segur. Per bé que tampoc obvia que es tracta d’un “valor afegit de qualitat a la defensa del mar i la platja, que al capdavall és el que busquen la majoria de visitants”, sobretot de l’estranger.

Oberts a altres municipis

La iniciativa s’ha engegat al sud del Baix Empordà, però amb una invitació explícita als comerciants de Calonge i Sant Antoni –com a part del continu urbà entre la Vall d’Aro i Palamós– i l’oferiment que s’hi sumin altres poblacions. Bachiller veu factible arribar “fins a Palafrugell i Begur”, però, com la resta d’interlocutors, no tanca les portes a incorporacions de l’interior o de més al nord, com ara Pals i Torroella i l’Estartit.

El repte, com indica Sànchez, és “combinar els punts forts i dates assenyalades de cada població amb campanyes conjuntes per donar volada a la destinació”. I casar dates, com per exemple s’ha intentat fer amb les rues de carnaval de Platja d’Aro i Sant Feliu. La coordinació, a escala comercial, podria anar des de la no coincidència de les botigues al carrer, concatenades perquè tothom en pugui treure el màxim profit, fins a l’esglaonament de les fires, actes o campanyes més potents entre diversos caps de setmana, ja que ara tot sovint coincideixen i suposen una mena de contraprogramació.

La cirereta seria una agenda conjunta, hi coincideix Bachiller, “que aplegui totes les activitats comercials i lúdiques”, perquè “el visitant o el segon resident no entén de límits urbans, però sí que vol saber el que passa al seu voltant i decidir on va a passar el matí o la tarda”, i de passada comprar.

Un moment difícil

El president de l’Adem no amaga que el difícil context econòmic de la pandèmia els ha empès a anar de pressa, ja que els problemes són comuns. I la seva homòloga de Guíxols Comerç i Turisme defensa que aquest 2020 de menor activitat rere els mostradors és “un bon moment per pensar, arromangar-se i avançar feina per estar ben posicionats quan les coses millorin”.

Però en el nou model de cooperació també ha pesat el relleu generacional que hi ha hagut en els darrers anys al capdavant de les diverses associacions. I “la superació d’uns esquemes massa localistes i fins i tot influïts pels diversos colors polítics de cada municipi”, indica Bachiller.

Canadell avança que a principis de desembre celebraran una segona reunió en què esperen comptar amb les associacions de Calonge i Sant Antoni. “Cada junta exposarà una llista d’accions concretes” i acabaran de donar forma al projecte inicial conjunt i a la imatge corporativa del nou segell Costa Brava Village.

El gran obstacle, però, continua sent l’horitzó encara emboirat per la pandèmia amb vista al 2021. “Encara no sabem ni com podrem afrontar el Black Friday o la campanya de Nadal”, lamenta Sànchez, i resulta més difícil planejar accions per a la primavera i l’estiu vinents.

Mercats web per recuperar el pols a internet

L’esclat del comerç electrònic, multiplicat per les restriccions de desplaçaments que ha fet imposar la Covid-19, ha sorprès a molts petits comerços mentre encara miraven amb recel les franquícies o, en menor mesura al Baix Empordà, les grans superfícies. Però totes les associacions veuen necessari començar a competir en les vendes digitals. Una de les línies de treball serà estudiar l’associació a mercats web, portals electrònics que els simplifiquin els tràmits de mantenir mostraris i trametre paquets a domicili.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia