Opinió

opinió

Les empreses també saben ser “autoresponsables”

La pandèmia ha obligat la Generalitat a posar en marxa el “certificat autoresponsable de desplaçament per la crisi sanitària causada per la Covid-19”. Encara que sigui forçada per la necessitat de fer front a una emergència, l’administració ha donat un marge de confiança a la responsabilitat i al sentit comú dels ciutadans. En general, crec que la iniciativa ha donat bons resultats i gran part de la població ha estat a l’altura. Quina llàstima que aquesta no sigui la norma comuna de l’administració. Els empresaris sabem que el que impera és la desconfiança, l’antiga cultura de veure’ns com a servents i no com a ciutadans. Es parteix de la idea que el ciutadà, o l’empresari, vulgui enganyar l’administració i sempre hem de ser nosaltres els qui hem de demostrar que actuem guiats per la legalitat i la bona fe. Molts processos són un niu d’obstacles. L’administració juga a estalviar-se coses, a demanar-te informacions que ja té. I si et despistes, sempre perds. No t’avisen de la fi d’un termini, que falta una part de la documentació. Sembla, moltes vegades, que enmig d’uns processos complexos i burocratitzats, esperin l’errada per afirmar el poder absolut sobre l’administrat. Aquesta posició de domini es produeix sobretot en les relacions entre l’administració i la petita i mitjana empresa, la majoritària a Catalunya, la que disposa de recursos limitats i sovint no pot contractar els equips d’assessors i juristes de les grans empreses.

Durant la pandèmia hem vist un nou exemple de la manca d’empatia cap a la petita empresa amb el que alguns empresaris anomenem “els falsos ajuts”. Són ajuts de cara a la galeria, que fan un bon titular de premsa però que ben poques empreses acaben rebent davant la dificultat d’acreditar tots els requisits. Són les administracions més properes les que saben posar-se més al costat (i no tant enfront) del ciutadà.

Cal donar més corda i confiança al món empresarial, i atorgar un valor positiu al silenci administratiu, de manera que les empreses puguin avançar en els seus projectes sense esperar inspeccions o revisions que s’eternitzen per culpa de la burocratització o la manca de personal de l’administració. Un cop passats els terminis, que han de ser curts, els actes administratius obtinguts per silenci administratiu han de produir efectes des de l’endemà del venciment.

Ens cal una administració més propera als ciutadans, que reti comptes i actuï amb més transparència. Les cambres de Catalunya tenen un pla d’acció que té com a objectiu treballar per dibuixar un nou model econòmic de Catalunya amb la perspectiva dels anys 2030-40. La simplificació administrativa és un dels 15 eixos d’aquest pla. La llei de cambres del 2014 ens atribueix la funció de col·laborar amb les administracions per avançar en la simplificació administrativa dels procediments. És fonamental per incentivar les noves activitats econòmiques. Crear una empresa hauria de ser senzill, elemental, i no hauria d’espantar ningú. Hi ha encara massa barreres i massa administracions involucrades, cadascuna amb les seves pròpies normatives, que sovint fan entrar els emprenedors en una teranyina de tràmits i procediments que els acaben desincentivant o generant uns costos de temps i diners molt elevats. Conec com a mínim tres inversions molt importants aturades des de fa temps per un excés de burocràcia i reglamentació. Són projectes que s’han trobat amb una administració a la defensiva, que posa molts obstacles, com si hi hagués una voluntat oculta per cansar els promotors i fer-los abandonar. Voldríem veure una actuació del tot diferent per part de l’administració: un estil negociador, que elimini obstacles, que busqui sortides, que aplani el camí i es posi de ple al servei del ciutadà i de l’empresa.

Des de les cambres estem convençuts que, per la nostra proximitat a les empreses, som un agent indispensable per avançar en aquest camí. Una nova empresa són nous llocs de treball, nous impostos, noves contribucions al benestar general. Les noves tecnologies i la digitalització són una gran oportunitat per fer un pas decidit cap a aquesta administració més propera, més senzilla, més confiada en la bona feina de les empreses.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia