Política

Xina

La guerra comercial amb els EUA

El panda treu les urpes

El govern xinès i les xarxes socials ataquen marques estrangeres pel rebuig a usar cotó de la regió de Xinjiang

Responen així a les sancions internacionals per la persecució dels uigurs

Cantants i actors trenquen els acords de patrocini amb empreses occidentals

La Xina va redoblar ahir la resposta a les sancions imposades pels Estats Units, la Unió Europea i altres països occidentals atacant diverses marques de roba i calçat com H&M o Nike, les quals van expressar la seva preocupació per les informacions sobre treballs forçats a la regió de Xinjiang, de minoria uigur. La branca juvenil del governant Partit Comunista Xinès (PCX) va difondre a les xarxes socials un comunicat de H&M del mes de març de l’any passat en què l’empresa tèxtil sueca anunciava que deixaria de comprar cotó cultivat en aquesta regió xinesa. La nord-americana Nike també va esdevenir tema del moment (trending topic) al Twitter xinès Weibo en què l’empresa reconeixia estar preocupada per la situació a la zona de Xinjiang, si bé no es va aclarir l’origen ni la data d’aquestes declaracions.

Aquest dijous, el Global Times –un dels mitjans sota l’òrbita del Partit Comunista Xinès– va recollir tota la indignació ciutadana de les xarxes socials del país i va investigar quines companyies havien parlat públicament sobre el cotó de la regió uigur. El diari va assenyalar H&M, Burberry, Adidas, Nike i New Balance com les companyies que havien fet “dures declaracions” sobre la situació dels treballadors uigurs en els darrers dos anys. Al llarg del dia d’ahir, diverses personalitats xineses van anunciar el seu trencament amb aquestes marques: l’actriu i cantant xinesa Victoria Song, que havia treballat amb H&M per llançar una col·lecció, va fer públic que havia finalitzat tota cooperació amb la cadena. El també cantant i actor Wang Yibo també va anunciar que trencaria els seus acords de patrocini amb H&M i Nike.

A Pequín, el conseller d’estat i ministre de Seguretat Pública, Zhao Kezhi, va assegurar que la Xina no permetrà els intents de debilitar el país a través del terrorisme i de l’assumpte de Xinjiang. En declaracions durant un desplaçament a Xinjiang, Zhao va utilitzar repetidament el terme “lluita contra el terrorisme” per descriure la política del govern a la regió. El conseller i ministre va demanar una vigilància continuada contra el terrorisme per assegurar l’estabilitat de la regió, posant l’accent en la consciència persistent dels riscos i desafiaments, segons l’agència oficial Xinhua.

D’altra banda, el ministre d’Afers Exteriors xinès, Wang Li, va agrair a la corona saudita el seu suport en temes com Xinjiang, Hong Kong i Taiwan, en una trobada amb el príncep Mohamed bin Salman. Wang, que va iniciar a la Riad una gira diplomàtica al Pròxim Orient, va acordar amb el príncep d’Aràbia Saudita oposar-se a qualsevol ingerència en els assumptes interns d’altres estats i defensar els interessos dels països en vies de desenvolupament, segons va informar la cadena de televisió oficial xinesa en llengua anglesa CGTN.

Moltes empreses han reconegut que funcionaris governamentals xinesos acostumen a pressionar marques estrangeres de moda, automòbils i serveis, entre d’altres sectors, per tal que aquestes acatin les posicions oficials sobre temes sensibles per al PCX i el govern. Moltes empreses acaben cedint per tal de mantenir l’accés al gegantí mercat xinès.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.