Medi ambient

sequera

Col·legis professionals demanen transvasar aigua de l’Ebre a Barcelona

Enginyers industrials i de camins, agrònoms i economistes defensen la interconnexió “temporal” per períodes de sequera

Consideren que la canonada de Constantí a Olèrdola es podria fer en 18 mesos

Els col·legis d’enginyers de camins i industrials, agrònoms i economistes demanen transvasar a Barcelona l’aigua de l’Ebre amb la polèmica interconnexió de xarxes des del Consorci d’Aigües de Tarragona (CAT) fins a Aigües Ter-Llobregat (ATL). Era previsible tenint en compte que cada cop que l’àrea metropolitana es troba en risc d’emergència per manca d’aigua el projecte torna a aparèixer i, a mesura que la situació s’agreuja fins al límit, creix la pressió política, econòmica i mediàtica metropolitana per fer-lo realitat. El col·legi d’enginyers de camins va tornar a aixecar la llebre i avui s’hi afegeixen els enginyers industrials, els agrònoms i els economistes com a integrants tots quatre de l’Observatori Intercol·legial de l’Aigua. Tots quatre han signat una proposta conjunta que planteja construir una canonada de 65 quilòmetres entre el CAT a Constantí i la xarxa d’ATL a Olèrdola.

Els impulsors sostenen que la concessió d’aigua de l’Ebre al CAT tarragoní és de 4 m³/s dels quals se’n consumeixen 2,4 i, segons ells, l’excedent es podria aprofitar per a evitar el desabastiment de l’àrea metropolitana. Calculen que l’obra costaria 300 milions i es podria executar en 18 mesos. La consideren una mesura “més ràpida i econòmica” que la de portar aigua en vaixells, segons l’enginyer industrial Antoni Tahull tot i que, si no plou prou en aquest any i mig proper, s’haurà hagut de recórrer abans als vaixells.

Tal com recull EFE, el president de la comissió de canvi climàtic del col·legi d’enginyers industrials, Marc Oliva, considera que cal trobar solucions per “no dependre de la meteorologia” i defensa que la resiliència del sistema es garantirà re-utilitzant aigua depurada, dessalinitzant i interconnectant les xarxes.

Pel coordinador de la jornada conjunta d’avui, Albert Vilalta, la interconnexió suposa un “canvi de sistema” que aporta resistència i garantia de subministrament. Això sí, com sempre que es defensa el projecte que genera oposició a les Terres de l’Ebre, els impulsors defensen que seria una mesura temporal mentre durés l’emergència i de cara a nous episodis de sequera abans no estiguin acabades les dessalinitzadores del Foix i l’ampliació de la de la Tordera, previstes entre 2027 i 2030. El segon argument també sempre adduït és que podria funcionar de manera bidireccional, és a dir, també l’aigua d’ATL podria abastar el CAT en cas d’una emergència.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

transports

Retards a tot Rodalies per una avaria, unes obres i més robatori de cable

barcelona
societat

Nova edició del Festival de Murals i Art Rural de Penelles

Penelles
La monarquia

El rei parla ‘baléà’

RESIDUS

Ultimàtum de la concessionària de Solius pel deute: diu que el 15 de maig plega

LLAGOSTERA / sANTA CRISTINA
ENDOGASTRONOMIA

Vins del Priorat i el Montsant, a la Fira del Vi de Falset i als cellers

FALSET
BANYOLES

Els veïns reclamen l’ús públic dels jardins del monestir

banyoles
OLOT

Un camió vessa la càrrega a l’avinguda Sant Jordi

OLOT
PALAMÓS

El jutge exculpa en part l’agent que instava a investigar la multa a un edil

PALAMÓS

Figueres lliura els premis de les Creus de maig 2024

FIGUERES