Infraestructures i serveis

mobilitat

El descompte al transport públic ha costat 70 milions

L’abaratiment accelera el retorn d’usuaris però encara s’està un 7% per sota dels viatges d’abans de la pandèmia

La T-usual creix un 157% i un 28% d’usuaris diu que ara usa més el servei públic

Les bonificacions al transport públic impulsades pel govern espanyol amb l’anunci de la gratuïtat a Rodalies durant el darrer quadrimestre del 2022 han suposat un dèficit sobrevingut de 70 milions segons va informar ahir l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM). De fet, com a conseqüència dels descomptes o la gratuïtat a Renfe, del setembre al desembre s’ha ingressat menys que en mesos anteriors, tot i que el darrer quadrimestre acostuma a generar més ingressos que el d’estiu.

El mateix govern de l’Estat assumeix 50,1 d’aquests milions que han deixat de pagar els usuaris; la Generalitat, 10,24; l’Ajuntament de Barcelona, 5,02, i l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), 4,82. Encara que l’aposta estel·lar del govern de Pedro Sánchez era la gratuïtat a Rodalies, el 60% del cost dels descomptes s’ha produït al metro i als busos de TMB perquè són de molt els serveis públics de mobilitat més utilitzats a Catalunya –Rodalies representa només l’11% del cost de bonificar el sistema de transport públic.

Així, els descomptes de la targeta T-usual, bonificada en un 50%, han suposat un cost proper als 37 milions i els de la T-casual, la més utilitzada al sistema, al voltant de 20 més.

Les bonificacions han permès accelerar la recuperació de la demanda del setembre al desembre però encara s’està un 7% per sota de les validacions de viatge que es van fer el 2019, abans de la pandèmia. Els 254,5 milions de viatges suposen un increment del 15,2% respecte al darrer quadrimestre del 2021.

Mentre que la T-casual ha registrat un 14% menys de validacions respecte al darrer any previ a la pandèmia, la T-usual ha crescut fins a un 157% i la T-Jove ho ha fet un 29,14%. També han crescut amb relació al 2021 els títols familiars de família nombrosa o monoparental (un 11%).

Els títols propis s’han incrementat més que els del sistema integrat perquè és a Renfe on l’Estat ha ofert la gratuïtat per a viatges recurrents.

Rodalies fa la competència a metro i busos

Tot el sistema integrat ha crescut un 19% respecte al quadrimestre del 2021 però els viatges de Renfe ho han fet un 27% tenint en compte la gratuïtat del títol recurrent. Un 28% dels 2.837 usuaris enquestats per l’ATM assegura que ara usa més el transport públic i un 21% afirma haver canviat el mode de transport. Un 50% dels usuaris que afirmen haver canviat de títol abans utilitzaven la T-casual i ara opten pel bitllet recurrent de Renfe. També corredors de bus que fan recorreguts semblants a línies de Rodalies han vist frenat l’increment d’usuaris.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Cent anys del santuari de Lourdes d’Arenys de Munt

Arenys de Munt
BARCELONA

Una aurora boreal es deixa veure al cel de Catalunya

POLICIAL

Interior tria el comissari en cap, Eduard Sallent, com a major dels Mossos

barcelona
judicial

Arxivada la causa contra els mossos per la pèrdua d’un ull per projectil durant les protestes per Hasél

barcelona
educació

L’escola La Farga, l’Associació Educativa Vall del Terri, Anna Juàrez i Josep Callís reben els Premis Mestres 68

girona
SOCIETAT

Un nen discapacitat espera des del setembre transport sanitari per anar a escola

BARCELONA
església

L’arquebisbat augmenta la pressió pel desallotjament de l’Esperit Sant

barcelona
medi ambient

L’alcaldessa de Gisclareny, nova directora del Parc Natural del Cadí-Moixeró

GISCLARENY
EDUCACIÓ

Malgrat insisteix a ubicar la segona llar d’infants municipal a l’escola Marià Cubí

MALGRAT DE MAR