Urbanisme

MOBILITAT

Més mobilització veïnal de Galileu i Arquímedes de Terrassa pel trànsit, molestos amb l’Ajuntament

Reprenen les queixes perquè l’executiu ha incomplert un acord unànime del ple de fa un any per consensuar accions per reduir els cotxes de pas

Reclamaran un nou calendari d’actuacions abans de manifestar-se

Com es diu popularment és una de les patates calentes del govern municipal de Terrassa, el d’ara i el de diversos mandats passats de diversos colors polítics, que mai s’ha atrevit a prendre mesures per eliminar o reduir el trànsit de pas de dues artèries viàries que creuen de nord a sud la ciutat, els carrers Arquimedes i Galileu del barri de Ca n’Aurell, i que tenen el problema afegit que són carrers estrets de menys de dotze metres d’amplada i que entre els dos superen els 20.000 vehicles diaris.

S’hi havien previst mesures incloses en el pla del centre o els diversos plans de mobilitat municipal, i més des que el 2011 es va tallar al trànsit la rambla d’Ègara, just l’eix en paral·lel al dos carrers, que fins aleshores absorbia tots els vehicle i que e´s la frontera entre els barri del Centre i de Ca n’Aurell, però de moment cap executiu s’ha atrevit a posar-hi mà. Després d’una mobilització veïnal que va començar a les xarxes el 2021, amb l’horitzó de la implantació de la zona de baixes emissions (ZBE) prevista pel 2023 i ara inicialment per episodis de contaminació el 2024 i permanentment al maig del 2025, va seguir una penjada de pancartes dient que “Som carrers, no autopistes” i diverses reunions amb els responsables tècnics i polítics municipals. Finalment al ple del febrer de l’any passat es va tancar un acord per unanimitat de tots els grups (Tot per Terrassa, PSC, ERC, Cs i Junts) per implantar-hi mesures. A ra els veïns se senten decebuts perquè tots continua igual i no s’ha fet res i, menys de manera consensuada per reduir el trànsit de pas.

Els acords presos per unanimitat, i amb les eleccions municipal a tres mesos vista, i en el que hi van intervenir Eduard Montull i Enric Domènech com a portaveus dels veïns dels carrers sota el paraigua de l’Associació de Veïns de Ca n’Aurell, no s’han executat i, a més es queixaven aquest dilluns en una reunió convocada amb els veïns, que havien sigut enganyat perquè se’ls va amagar durant un any un estudi de mobilitat de la Diputació amb què l’anterior executiu i regidora de Mobilitat, Lluïsa Melgares, s’escudava per no definir accions i que “tenien al calaix des del 30 de novembre del 2022”, asseguren perquè les ho van confirmar els responsables del nou govern amb els que es van reunir el 6 de novembre

Al ple es va acordar “estudiar, consensuar amb veïns i comerciants, i implantar a curt termini i de manera urgent un nou model de circulació” per millorar les condicions de vida de les veïnes i els veïns i millorar-ne la qualitat de l’aire i reduir la contaminació acústica que suporten, eliminant el trànsit de pas de vehicles motoritzats”. Un segon punt amb redactat similar era per consensuar mesures a mig termini (2024) de transformació física i reurbanització dels vials, que es van traduir en obres per ampliar l’espai per a vianants pintant una part de la via i segregant-la en el dos carrers amb pilones. Aquestes treballs anomenats d’”urbanisme tàctic” i pagats amb els fons Next Generation els veïns asseguren que “no els van demanar” i, a més, no han funcionat perquè el trànsit no s’ha reduït. El tercer acord de ple, executar una campanya de comunicació immediata, per canviar els hàbits de circulació tampoc s’ha realitzat i, fins i tot, es veïns es queixen que encara hi ha cartells que recomanen agafar el carrer Galileu per sortir del municipi.

Les càmeres no serviran

A tots aquests incompliments denunciats pels veïns, s’hi afegeix que una de les mesures estrella, que havia de ser la implantació de càmeres –unes 100– per un sistema per discriminar el trànsit de pas i sancionar els qui no siguin veïns, i que es van licitar també s’ha descartat que entrin en funcionament abans del maig del 2026 com va informar en comissió de Territori l’octubre passat el nou tinent d’alcalde de Territori i Sostenibilitat i regidor de Mobilitat i de Comerç, Xavier Cardona, que substitueix al càrrec a Melgares.

Els veïns asseguren que Cardona, amb qui es van reunir el 6 de novembre, també va descartar la proposta de la Diputació, que plantejava desviar els vehicles que pugen pel carrer Arquimedes i dirigir-los cap a la Rasa pel carrer Volta. I els cotxes que baixen pel carrer Galileu fer-los seguir pel carrer Pare Llaurador en sentit La Maurina. Una proposta que dilluns els veïns van votar donar-hi suport si finalment és la que els proposa l’Ajuntament, ja que interpreten que si que servirà per tallar el trànsit de pas.

Nova reunió

Els veïns van acordar dilluns demanar una nova reunió urgent amb l’ajuntament per traslladar-los que volen un compromís i un calendari d’actuacions, demanar-los que retirin alguns dels rètols que encara porten més cotxes als dos carrers i facin una campanya comunicativa real. Aquesta és l’opció que els plantejaran mentre fan tràmits per constituir-se en associació legal per poder organitzar accions de protesta més contundents.

El consistori fa reunions amb comerciants a la Cambra

En paral·lel a les queixes dels veïns dels dos carrers, l’Ajuntament assegura que va mantenint reunions amb altres col·lectius i comerciants, a títol individual i algun dels quan que a les xarxes mostren el rebuig a treure vehicles i places d’aparcament. el passat dia 11, el tinent d’alcalde Xavier Cardona, una sessió de treball a la Cambra del Comerç amb representants de diferents comerços de Ca n’Aurell per tal de plantejar noves propostes que permetin pacificar els carrers d’Arquímedes i Galileu. Els veïns dels carrers es queixaven dilluns passat que no hi van ser convidats i que se’n van assabentar a posteriori, mentre asseguren que hi ha comerciants partidaris de treure el trànsit de pas i guanyar espai per als vianants.

L’Ajuntament assegura que vol aconseguir el màxim consens entre el teixit social i econòmic de la zona i afirmen que pròximament organitzaran més sessions amb d’altres agents veïnals i sectors implicats.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.