Societat

medi ambient

Red Eléctrica imposa el traçat de la MAT de Ponent en contra dels alcaldes

La connexió elèctrica entre Aragó i Catalunya travessarà el PEIN de la Noguera Pallaresa i una zona de fauna protegida

Es vol enllestir entre el 2013 i el 2014

Red Eléctrica (REE) ja ha decidit el traçat de la línia de molt alta tensió entre Montsó (Cinca Mitjà) i Isona (Pallars Jussà), la MAT de Ponent, destinada a reforçar la connexió elèctrica entre Aragó i Catalunya. Ahir els delegats de REE a Aragó i a Catalunya van presentar l'avantprojecte a una quinzena d'alcaldes. El document es tramitarà les pròximes setmanes i anirà acompanyat d'un estudi d'impacte ambiental que REE assegura que ha preparat juntament amb el Ministeri de Medi Ambient. REE vol posar la MAT en servei entre el 2013 i el 2014.

Només tres alcaldes s'hi van manifestar d'acord, tots tres de municipis administrats per Aragó: Penyalba, Ontinyena i Vilanova de Sixena. Els altres, segons fonts assistents a la reunió, s'hi van declarar en contra. Entre ells, els dels cinc municipis del Principat afectats: Castell de Mur, Tremp, Gavet de la Conca, Llimiana i Isona.

En la sortida de la reunió, l'alcalde de Castell de Mur, Josep Castells, va dir que els municipis intentaran fer pinya i buscaran el suport de la Generalitat per aturar una línia de 400 kV que “no és necessària, no reporta cap avantatge al territori i afecta greument espais naturals i de patrimoni cultural en una zona on s'està fent un gran esforç en el turisme sostenible i cultural”.

Els alcaldes no estan sols. Tot i el fred, una vintena de persones de la plataforma contra la MAT de Ponent es van manifestar amb pancartes a l'entrada de la Diputació de Lleida durant les dues hores que va durar la reunió.

El traçat es divideix en dos trams. El primer va de Penyalba a Graus, seguint una línia fronterera amb la Franja de Ponent. Coincideix amb la fracassada línia elèctrica Penyalba-Cazarilh, promoguda en els anys noranta per REE per connectar l'Estat espanyol i el francès a través de la Ribagorça. La línia es va descartar a favor de la MAT de les comarques de Girona i les torres elèctriques estan ara abandonades i plenes de nius de cigonya.
Ara REE les aprofitarà.

Un cop a Graus, la MAT de Ponent girarà cap al Pont de Montanyana i entrarà al Pallars Jussà. Travessarà un espai de fauna protegida (el barranc de Sant Gregori), el conjunt monumental del castell de Mur, nuclis habitats com ara Vilamolat i un sector del PEIN del riu Noguera Pallaresa. La línia acabarà en una nova subestació a un quilòmetre del nucli de Figuerola d'Orcau, al terme d'Isona. Allà enllaçarà amb la línia existent de 400 kV que porta l'electricitat de les centrals del Pirineu fins a Sentmenat i la regió metropolitana.

La novena autopista

El delegat de REE a Catalunya, Lluís Pinós, va justificar l'obra per la necessitat de millorar “el mallat de la xarxa de transport elèctric” i alimentar el TAV. Els alcaldes, en canvi, creuen que es podrien potenciar les línies existents. El Pallars Jussà, el travessen vuit línies d'alta i molt alta tensió. Aquesta serà la novena.

La posició dels alcaldes és un no rotund. La línia té un gran impacte i ens hi oposarem
María Victoria Celaya
alcaldessa de graus
Hem buscat el mínim impacte i esperem aconseguir a partir d'ara el consens dels alcaldes
Lluís Pinós
delegat DE ree a catalunya


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.