Montgat vol blindar el primer túnel

L'Ajuntament ha iniciat els tràmits al Parlament de Catalunya perquè es declari el túnel per on passa la via del tren, la primera línia ferroviària de la península Ibèrica que es va posar en marxa, com a bé cultural d'interès nacional

Qui hagi agafat alguna vegada la línea de tren entre Mataró i Barcelona (la C1) haurà passat indefectiblement per Montgat, un petit municipi fronterer entre el Maresme i el Barcelonès que té dues estacions de tren. Entre les dues parades montgatines, el ferrocarril passa per dins un túnel perforat sota el turó de Montgat. Aquest túnel amb el temps ha esdevingut un tret característic, no tan sols del trajecte entre la capital del Barcelonès i la del Maresme, sinó també del mateix municipi de Montgat.

Precisament per això l'Ajuntament va decidir fa temps atorgar-li el títol de bé cultural d'interès local, atès el seu tret singular. Ara, però, el consistori montgatí va més enllà i ja ha inicial els tràmits al Parlament de Catalunya perquè el túnel passi a ser considerat bé cultural d'interès nacional.

La regidora de Cultura, Educació i Participació, Rosa Funtané (ERC), va defensar la proposta dient que «aquest túnel va ser el primer que es va fer a l'Estat perquè hi pogués passar el tren en el seu primer trajecte entre Barcelona i Mataró, el 1848». Funtané, a més, va remarcar que «el fet que el túnel passi a ser considerat un bé cultural d'interès nacional també facilitarà que es puguin demanar subvencions per millorar l'espai i el seu entorn». Tot i això, la regidora va recordar que els terrenys per on passa el túnel són propietat de Renfe i, per tant, del Ministeri de Foment de l'Estat, que és l'organisme que té potestat per fer millores i reformes.

La Revolució Industrial

En aquest sentit, Rosa Funtané va declarar que «és important preservar i restaurar emplaçaments com aquest, ja que l'arribada del tren va ser l'inici de la Revolució Industrial a Catalunya i també a la resta de l'Estat».

Restauració de la torre de guaita

ll.a

Precisament, un dels altres elements característics de Montgat i que el consistori vol restaurar i remodelar es troba just al costat del túnel del tren. Es tracta de la torre de guaita. Aquesta edificació, de forma absidal, quadrada pel costat nord i circular pel sud, data del segle XVI i formava part de l'antiga masia de Ca l'Alsina. El cost de l'actuació de rehabilitació és de 200.000 euros, 160.000 a càrrec d'una subvenció que aporta la Diputació de Barcelona i els 40.000 euros restants es financen a través del mateix Ajuntament. Aquests diners es destinaran a la consolidació interior dels fonaments de la torre, la instal·lació d'una escala de gat i la reconstrucció del forjat superior.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
medi ambient

Arenys de Mar reobre el pas al port però trigarà setmanes a refer els rials

Arenys de mar
ENSENYAMENT

L’escola Valldaura de Manresa es manifesta contra els barracons

Manresa
medi ambient

Sumen 22 parcel·les al projecte d’horts urbans de Reus

REUS
PATRIMONI

El Bisbat de Tortosa reitera la seva voluntat de mantenir oberts els Reials Col·legis

Tortosa

Volen que una plaça de la ciutat dugui el nom del Dia de la Llengua de Signes Catalana

girona
medi ambient

Els tres centres educatius de Malgrat de Mar redueixen el consum energètic

Malgrat de Mar
alemanya

Les inundacions a Alemanya causen almenys quatre morts

barcelona
societat

Tret de sortida a la temporada de bany a l’Estany de Banyoles

banyoles

Valoració positiva de les primeres setmanes del porta a porta

girona