A la velocitat del TAV

Les pedreres del territori, com Canteras La Ponderosa o Pypsa, reorienten la seva activitat cap a l'obra pública i es concentren a subministrar material per a grans infraestructures, com el TAV o el corredor del Mediterrani

La indústria dels àrids és molt més extensa del que a simple vista ens podem imaginar, i és que alguns dels materials que s'extreuen de les pedreres s'utilitzen, per molt inversemblant que sembli, per fabricar pasta de dents. Els àrids són la segona matèria prima que es consumeix –després de l'aigua– i suposa el desgast de més del 50% dels recursos minerals, ja que es pot explotar en àmbits industrials molt diversos, des de l'electrònica a la medicina. És potser per això que aquest recurs natural s'ha convertit en un element econòmic extraordinàriament estratègic.

La crisi econòmica, òbviament, ha vingut acompanyada del desplom del sector de la construcció –en l'àmbit privat– i, en conseqüència, l'activitat extractiva que executen les pedreres del territori s'ha hagut de reorientar i les empreses del sector s'han vist obligades –o no– a obrir altres vies de negoci, i és per això que potser ara es torna festejar el sector públic –més que mai– per mantenir l'activitat extractiva. Les pedreres ja no miren tant, doncs, cap a l'àmbit privat i ara enfoquen les energies i possibilitats a l'explotació de materials que es puguin aprofitar per a la construcció de grans infraestructures, tant ferroviàries com viàries, que reclamen un consum de material més elevat que no pas altres obres, com la construcció d'escoles o hospitals i, per tant, també més que les que es puguin dur a terme des del sector privat, com habitatges. Segons el Gremi d'Àrids de Catalunya, el 70% de les extraccions de les pedreres de tot el país ja es destinen ara a intervenir en l'obra pública.

Canteras La Ponderosa SA és de les úniques pedreres de l'Estat espanyol que està homologada per subministrar balast, un tipus de pedra granítica que per les seves especificacions tècniques –duresa i granulometria– es fa molt difícil de trobar. A la pedrera de Riudecols s'explota aquest àrid, que per la seva resistència es fa imprescindible per a les obres de construcció del tren d'alta velocitat, ja que permet esmorteir les vibracions del tren. De fet, l'empresa proporciona balast per al TAV des de l'any 1998, com per exemple al tram de Mollet del Vallès actualment, on en porta 150.000 tones. Les seves relacions amb les obres de la xarxa ferroviària, però, no s'acaben aquí. Canteras La Ponderosa SA també proporciona altres tipus d'àrids per a les obres de subjecció del pont de Candi a Montblanc –on hi ha de descarregar fins a 250.000 tones– o a Perafort, Constantí i Alcover, on en conjunt hi transporta 800.000 tones d'àrids que serveixen per conformar capes granulars per a la base de la via ferroviària, segons va explicar el tècnic de Medi Ambient, Albert Rocamora.

Material pel corredor del Mediterrani.

Canteras La Ponderosa SA també subministra àrids i fabrica formigó per a la construcció de la carretera A-27, però no és l'única del territori. Pypsa, a l'Aleixar, treballa amb grava ciment, fàcil de compactar i que conté poca argila, i per això, el material és adient per a les obres del corredor del Mediterrani, on també se subministra formigó. L'empresa proporciona material per al tram que comprèn l'Hospitalet de l'Infant i Vila-seca –d'uns 25 quilòmetres de llargada– i el responsable de Pypsa, Carles Piqué, va reconèixer: «Fa quinze anys que no fèiem obra pública, però ha crescut la demanda perquè el sector no caigui en picat».

No s'escapen de les polèmiques

el punt

Potser les pedreres són necessàries, igual que ho són les torres d'alta tensió o els parcs eòlics perquè ens donin electricitat, o com tantes altres instal·lacions que més aviat no agraden als veïns que les tenen a prop perquè saben què és conviure-hi. Així, l'activitat que desenvolupen les pedreres no sempre agrada, i l'argument principal sempre es basa en els factors mediambientals, per l'impacte negatiu que poden suposar per la flora i la fauna del territori on s'instal·len. Tot i que per llei, el Departament de Medi Ambient i Habitatge de la Generalitat obliga a totes les empreses que desenvolupen una activitat extractiva a regenerar l'entorn natural i paisatgístic, que s'obri una nova cantera no agrada a tothom perquè també suposa sorolls per les explosions i un increment del tràfic de camions pel municipi. L'últim cas el trobem a l'Argentera, al Baix Camp, on més d'una cinquantena de persones es va manifestar fa gairebé dos mesos, en contra del projecte, tot i que des de l'Ajuntament sempre s'ha defensat que serà respectuós amb el medi ambient.

Regeneració de la pedrera

el punt
La cantera Pypsa, a l'Aleixar, va celebrar ahir el Dia de l'Arbre i els Àrids amb una plantada de pins blancs. Un centenar d'alumnes de l'escola Elisabeth de Salou van contribuir a regenerar aquest entorn. El delegat del govern, Xavier sabaté, va participar també en l'acte.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Pedagogia per a un busseig més sostenible al litoral

L’ESTARTIT

La CUP insta ERC a buidar i restaurar Vacamorta

cruïlles

Denuncien una altra tala d’arbres a la Fosca

PALAMÓS
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Cel serè o poc ennuvolat fins a mig dia

Barcelona

Normalitzada la circulació de trens entre Gavà i el Prat de Llobregat

Barcelona

La petjada humana en el medi

girona

Primer pas en ferm per construir habitatges de protecció oficial a Girona

Girona

Salut reobre el CAP de Salt que va quedar inundat

Salt

Ilsa comença les proves del seu primer TAV

barcelona