Medi ambient

Un temporal mai vist abans, segons els meteoròlegs

S’han registrat pluges de fins a 500 litres per metre quadrat, ràfegues de vent de més de 100 Km i onades de 7 metres

Ha deixat quatre morts i un desaparegut i incomptables destrosses

El temporal Glòria ha estat històric i en alguns punts, sense precedents. Així ho certifiquen les dades que el Servei Meteorològic de Catalunya (SMC) ha recollit durant la setmana: vents de més de 100 km/h, pluges de fins a 500 litres per metre quadrat, gruixos de neu de quasi 2 metres i onades de 7 metres a tot el litoral. El rècord de precipitacions es va viure a Lliurona, a l’Alt Empordà, on es van registrar 516 litres d’aigua per metre quadrat. La ratxa màxima de vent va ser de 144 km/h, al Montseny; el major gruix de neu acumulada, els 2 metres i mig a Ulldeter, i l’onada més alta, 12 metres al delta de l’Ebre. Els meteoròlegs destaquen que el temporal ha deixat quantitats de precipitacions molt destacades i de manera molt general, el que no és habitual. Per trobar una distribució similar ens hem de remuntar al 1932. La persistència del vent, però, ha estat el més destacat. El temporal ha deixat gruixos de neu importants al Pirineu gironí, amb 210 centímetres a la Molina, 215 a Masella i 210 a Núria.

El temporal s’ha saldat amb quatre morts a Catalunya i un desaparegut. Els danys a la costa no tenen precedent, segons el SMC, i una comissió interministerial treballa per avaluar-los i determinar les indemnitzacions que s’hauran de pagar. El conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, calcula que s’hauran de destinar almenys 30 milions d’euros a reparar els desperfectes en ports, litoral, carreteres i transport públic. Durant tot el cap de setmana s’han organitzat un nombre molt important de brigades de neteja en moltes de les platges del litoral català: Arenys de Mar, l’Estartit, Sant Feliu de Guíxols, el pla dels Socs de Salt, Lloret i, entre d’altres, Platja d’Aro.

Ahir es va recuperar la circulació de trens als trams ferroviaris Blanes-Maçanet i la totalitat de la línia Barcelona-Puigcerdà-la Tor de Querol. És en canvi impossible el pas entre Malgrat i Blanes perquè es va partir el pont del riu Tordera. Així mateix, Protecció Civil va desactivar al migdia l’alerta Inuncat perquè els cursos fluvials van quedar normalitzats. El subministrament elèctric, segons Endesa, està gairebé recuperat, ja que ahir només restaven sense llum 30 abonats de quatre municipis de la demarcació de Girona. Per contra, hi havia onze municipis, la majoria gironins, amb problemes de subministrament d’aigua potable. Arbúcies, Bellcaire d’Empordà, Foixà, Torroella de Montgrí i l’Estartit, Parlavà, Riudaura, Sils i Ullà, i també Rupià i Gandesa. Nou carreteres continuaven tallades o amb pas alternatiu. Es va obrir, però, la d’Ullà i la C-14 a la Selva del Camp.

A part, el port de Tarragona treballava en un vessament de combustible d’una fuita en una embarcació enfonsada pel temporal i va ser reflotada a terra. Es tracta d’un vessament molt petit, segons fonts portuàries, però que va formar una pel·lícula visible sobre l’aigua.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Pedagogia per a un busseig més sostenible al litoral

L’ESTARTIT

La CUP insta ERC a buidar i restaurar Vacamorta

cruïlles

Denuncien una altra tala d’arbres a la Fosca

PALAMÓS
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Cel serè o poc ennuvolat fins a mig dia

Barcelona

Normalitzada la circulació de trens entre Gavà i el Prat de Llobregat

Barcelona

La petjada humana en el medi

girona

Primer pas en ferm per construir habitatges de protecció oficial a Girona

Girona

Salut reobre el CAP de Salt que va quedar inundat

Salt

Ilsa comença les proves del seu primer TAV

barcelona