Medi ambient

Roses contraposa el seu model energètic al del parc eòlic marí

El pla estratègic per a la transició energètica aposta per un model descentralitzat, que reverteixi en el teixit empresarial rosinc

Dos projectes concorreran a la convocatòria de subvencions de la UE Next Generation

L’Ajuntament de Roses va presentar ahir el seu pla estratègic per a la transició energètica, valorat en 35 milions d’euros, un document que feia mesos que s’estava preparant i que ara permet contraposar el model descentralitzat sobre el qual està dissenyat a un de centralitzat sobre el qual se sustenta el parc eòlic marí, segons exposava ahir l’alcadessa de Roses, Montse Mindan. “Aquest pla ens dona la possibilitat de fer front –almenys en l’aspecte teòric i de posicionament energètic i polític– a aquesta gran instal·lació d’aerogeneradors que està comportant tot aquest gran enrenou per l’impacte visual i ambiental, i altres incògnites que nosaltres desconeixem”, va manifestar ahir Mindan durant la presentació.

El consultor de BIM Consultors Marc Grijalvo, que va exposar davant dels mitjans les línies generals del pla, va contraposar les propostes descentralitzades del seu model que lidera Roses a la “centralitzada” que planteja el grup promotor del parc marí. “El model centralitzat proposa un parc eòlic marí que es vol finançar en un 60% per fons Next Generation que seran per a l’empresa que en traurà rendibilitats tremendes. El nostre model farà que aquests diners els puguem vertebrar a les empreses i al teixit empresarial del municipi.” Dos dels projectes que figuren en aquest pla estratègic (turisme i transició marítima) concorreran a la convocatòria de subvenció europea Next Generation. Per això Mindan subratlla que, en l’esperit de la subvenció es preveu que els fons Next Generation han d’anar al territori, i també diu que les persones han de ser productores de l’energia que consumeixen: “Perquè ens entenguem, s’aposta més perquè puguem tenir plaques al sostre i produir l’energia que necessitem.”

El pla estableix un total de 46 projectes dividits en sis àmbits d’actuació: gestió, turisme, sector econòmic, espais públics i transició marítima i ciutadania. La seva execució es preveu en un termini de cinc anys (2021-2025) i inclou el finançament de dues de les seves línies (turisme i transició marítima), que necessiten una inversió de 24 milions d’euros, amb fons europeu Next Generation de la Unió Europea.

En el ple municipal del gener es va aprovar el pla que s’ha vist materialitzat amb l’adhesió d’un total de 35 projectes empresarials, i Ajuntament i empresariat concorreran plegats a la convocatòria de fons europeus amb el projecte Transició energètica en el sector turístic i ‘hub’ marítim.

En l’àmbit de la transformació energètica, s’aposta per la implantació de parcs solars que abasteixin la totalitat del consum de la població, objectiu que s’assolirà destinant un 55% de superfície del terme a aquest tipus d’instal·lacions. Marquesines fotovoltaiques en passejos i aparcaments públics, instal·lacions solars en edificis municipals i també la implantació de parcs solars amb participació de les empreses del municipi o en urbanitzacions i àrees residencials han de permetre assolir l’autoproducció. Roses vol convertir-se en destinació turística sostenible que la faci més atractiva per als visitants.

LA FRASE

El pla ens dona la possibilitat de fer front a aquesta gran instal·lació d’aerogeneradors
Montse Mindan
ALCALDESSA DE ROSES

‘Hub’ de transició marítima

La transformació del model econòmic rosinc per a la millora de la competitivitat té com a principal projecte la implantació del hub de transició marítima: un espai on professionals i emprenedors del sector de les energies renovables treballin conjuntament, puguin interactuar i generin sinergies que els permetin avançar i innovar en àmbits que, com el de la mobilitat elèctrica marítima, comencen a emergir. Asseguren que les característiques de Roses, amb el doble vessant de port pesquer i port esportiu, “la posiciona com un nucli privilegiat per a l’establiment d’aquests professionals especialitzats”.

L’objectiu és que promogui la mobilitat elèctrica (també en el transport de passatgers), s’hi facin projectes de pesca sostenible, s’hi generi electricitat de proximitat i capti fabricants de productes nàutics elèctrics i renovables. També preveu celebrar-hi la primera fira internacional del vehicle elèctric marí, en què es va començar a treballar fa més d’un any i s’ha accelerat amb la pandèmia i l’arribada dels fons europeus Next Generation. “Es tracta de transformar una destinació de litoral madura en una destinació sostenible no només per terra sinó també per mar”, va assegurar ahir Marc Grijalvo.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Pedagogia per a un busseig més sostenible al litoral

L’ESTARTIT

La CUP insta ERC a buidar i restaurar Vacamorta

cruïlles

Denuncien una altra tala d’arbres a la Fosca

PALAMÓS
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Cel serè o poc ennuvolat fins a mig dia

Barcelona

Normalitzada la circulació de trens entre Gavà i el Prat de Llobregat

Barcelona

La petjada humana en el medi

girona

Primer pas en ferm per construir habitatges de protecció oficial a Girona

Girona

Salut reobre el CAP de Salt que va quedar inundat

Salt

Ilsa comença les proves del seu primer TAV

barcelona