Infraestructures i serveis

Portugal manté que l’alta velocitat entre Madrid i Lisboa no és prioritària

El ministre d’Exteriors recorda que les connexions ibèriques han de tenir en compte els interessos dels dos estats veïns

Augusto Santos Silva explica que el seu país aposta per desplegar l’alta velocitat entre Lisboa i Porto i prolongar aquesta línia a Galícia

El ministre d’Afers Exteriors de Portugal, Augusto Santos Silva, assegura que cap de les prioritats actuals del seu país en matèria d’alta velocitat ferroviària no passa per una línia entre Lisboa i Madrid, si bé no descarta per complet que algun dia hi pugui haver una línia entre les dues capitals. Silva ha subratllat que les connexions ibèriques han de tenir en compte els interessos dels dos països.

“Cal abordar la xarxa d’alta velocitat en la Península Ibèrica des del punt de vista dels interessos dels dos països. L’interès de Portugal no és tenir només una connexió a Europa a través de Madrid. És tenir connexions en alta velocitat ferroviària en plural, diverses connexions”, va defensat aquest dilluns en una entrevista amb l’agència Efe.

Encara que va respondre amb un “no” en ser qüestionat sobre si l’alta velocitat entre les dues capitals ibèriques està descartada,

Silva ha explicat que actualment Portugal té dues prioritats per invertir en les seves xarxes ferroviàries, i cap d’elles passa per la connexió entre Lisboa i Madrid. No obstant això, el ministre ha puntualitzat que la possibilitat d’una línia d’alta velocitat entre les dues capitals “no” està descartada.

El titular d’Exteriors ha explicat que la primera de les prioritats és apropar més les àrees metropolitanes de Lisboa i Porto a través de l’alta velocitat, per a escurçar el temps de viatge entre els dues àrees més poblades del país. La segona és “prolongar aquesta línia fins a Galícia”.

“I tindrem altres prioritats. Els dos ministres de Transports, portuguès i espanyol continuen treballant sobre això”, ha admès.

Les connexions transfrontereres han estat un tema recurrent en les últimes cimeres bilaterals entre Portugal i Espanya, que aposta per enllaçar amb el seu veí atlàntic a través de la seu esquema radial amb l’eix a Madrid.

Fins la primavera passada va funcionar un enllaç ferroviari entre les dues capitals, el Lusitânia Expresso, un tren nocturn que unia Lisboa i Madrid en 10 hores. El servei va ser interromput al març de 2020 per les restriccions de la pandèmia de coronavirus i des de llavors no s’ha reprès entre dubtes sobre la seva rendibilitat.

Portugal ja s’ha mostrat disposada a parlar amb Renfe de la recuperació d’aquest servei.

“Per a nosaltres és molt important mantenir el tren nocturn i tenim molta feina per fer amb Renfe. Volem mantenir el servei. Podem finançar la nostra part, però hem de fer-ho amb els espanyols”, va dir fa un mes el ministre d’Infraestructures portuguès, Pedro Nuno Santos.

Al nord la situació és diferent i sí que s’ha mantingut el servei de tren internacional entre Porto (Portugal) i Vigo (Galícia).

El passat 25 d’abril Portugal va estrenar el servei comercial amb trens elèctrics entre Porto i Valença do Minho, just a la frontera amb Galícia, que permet escurçar el viatge en 15 minuts.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

El Club Nàutic es desvincula de l’ampliació de la marina Port d’Aro

CASTELL - PLATJA d’aro

Nou equip de reforç per a la neteja viària a Olot

Olot

Un canal per a nedadors a Palamós

palamós

Unes bigues de la plaça de Catalunya, en observació

GIRONA

El PSC de Girona reitera la inacció de l’equip de govern

girona
El temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Xàfecs localment forts

barcelona

Una regidora d’ERC de Palafrugell infringeix el toc de queda

palafruell

Ajornen un dia l’inici de la vaga de la neteja de Figueres

FIGUERES

Milloren la coberta del Teatre El Jardí de Figueres

FIGUERES