Infraestructures i serveis

El Síndic retreu a Aena una manca de debat tècnic i social sobre l’ampliació de l’aeroport del Prat

Rafel Ribó reclama crear una comissió d’estudi que valori el projecte “amb temps suficient” i n’estudiï alternatives

El Síndic de Greuges, Rafel Ribó, ha retret a Aena la gestió que està fent a l’hora de defensar l’ampliació de l’aeroport del Prat, ja que considera que no s’han respectat els drets a la informació, a l’autogovern i al medi ambient.

A parer de Ribó, el projecte d’extensió de la tercera pista no ha tingut el debat tècnic i ciutadà que mereix una obra d’aquesta envergadura i repercussió mediambiental. Per això, el Síndic reclama que l’ampliació de l’aeroport es debati en una comissió d’estudi on es pugui valorar el projecte “amb temps suficient” –sense la pressió de finals de setembre per aprovar la planificació estatal aeroportuària– i on també s’avaluïn alternatives a la proposta que ara planteja Aena.

Ribó s’ofereix com a mediador entre l’ens aeroportuari, la resta d’administracions i la societat civil. Considera que les tres parts han de seure en una mateixa taula amb el suport tècnic necessari per valorar l’ampliació de la tercera pista, amb la consegüent destrucció de l’espai natural la Ricarda i les compensacions previstes. “És el moment de posar la imaginació al servei del desenvolupament de solucions per satisfer les necessitats humanes sense comprometre la possibilitat que les generacions futures satisfacin les seves pròpies necessitats”, afirma.

Al mateix temps, proposa incrementar les mesures de transparència d’Aena, a qui retreu una certa opacitat a l’hora de publicar els seus comptes i resultats econòmics. “Garantir el dret de la ciutadania a conèixer la informació pública no es pot dissociar de la cultura de l’empresa”, afirma Ribó, que recorda a Aena que està obligada a complir la llei 19/2013 de Transparència, accés a la informació pública i on govern. Segons Ribó, si Aena fos més transparent, les administracions i la societat civil disposarien de més informació per considerar la necessitat d’ampliar l’aeroport.

Aquestes són conclusions d’una actuació d’ofici oberta pel Síndic de Greuges arran de la volada que ha agafat el projecte d’Aena durant els últims dos mesos. A les mateixes conclusions, Ribó recomana una revisió del model aeroportuari, que considera massa centralista. Així, proposa que la Generalitat i els ajuntaments puguin participar d’una gestió compartida dels aeroports i recorda que l’Estatut determina que la Generalitat és la responsable de la planificació dels ports i aeroports.

Pel que fa a la protecció del medi ambient, Ribó insisteix que més transparència informativa permetria valorar la necessitat de l’obra en contraposició a l’impacte als espais naturals, i demana a Aena que estudiï la possibilitat de no tocar la Ricarda.

El Síndic ha fet arribar aquestes conclusions al president de la Generalitat, Pere Aragonès, i a la ministra de Transports i Mobilitat, Raquel Sánchez. També n’ha informat al Parlament de Catalunya, el Defensor del Poble i les administracions locals afectades, a fi que, en els àmbits competencials respectius, adoptin les decisions pertinents en relació amb la proposta d’ampliació de l’aeroport.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Pedagogia per a un busseig més sostenible al litoral

L’ESTARTIT

La CUP insta ERC a buidar i restaurar Vacamorta

cruïlles

Denuncien una altra tala d’arbres a la Fosca

PALAMÓS
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Cel serè o poc ennuvolat fins a mig dia

Barcelona

Normalitzada la circulació de trens entre Gavà i el Prat de Llobregat

Barcelona

La petjada humana en el medi

girona

Primer pas en ferm per construir habitatges de protecció oficial a Girona

Girona

Salut reobre el CAP de Salt que va quedar inundat

Salt

Ilsa comença les proves del seu primer TAV

barcelona