Infraestructures

Embús al coll d'ampolla del corredor

Les obres per superar l'actual via única entre Vandellòs i Tarragona continuen parades onze anys després de l'inici

El tram al final serà d'ample mixt

Un túnel amb la boca tapiada. Un gran herbassar. Una plataforma ocupada per ramats d'ovelles i cicloturistes allà on fa anys que hauria de passar l'Euromed. Aquestes són les imatges desoladores que ofereixen avui les obres del corredor mediterrani entre Vandellòs i Tarragona, la variant que ha de treure el tren dels principals nuclis turístics de la Costa Daurada i posar fi al gran coll d'ampolla de tot l'eix, l'únic tram encara de via única.

Els treballs, de fet, van començar fa uns deu anys i la plataforma està llesta des de final del 2003 a l'altura de Vandellòs i l'Hospitalet de l'Infant. “Però es va parar perquè es va dir que s'havia d'acabar de definir l'estació central i el traçat cap a Tarragona, i no s'ha reprès”, lamenta l'alcalde, Alfons Garcia.

El BOE publicava el gener passat, de cop, l'adjudicació dels tres grans contractes encallats des de feia anys que permetran completar el recorregut, d'uns 40 km (vegeu gràfic a la plana següent) i que en total pugen a uns 205 milions: la col·locació i electrificació de les vies, el ramal per fer possible l'accés de l'alta velocitat a Tarragona pel nord i l'estació de Cambrils. Això va fer llançar les campanes al vol al Ministeri de Foment, que assegura, encara ara, que l'obra estarà en servei el 2013.

Però el que és cert és que els treballs encara no s'han iniciat enlloc i que, segons els calendaris de la licitació, no s'acabaran abans de tres anys. “Suposo que és per un problema de liquiditat, però no hi ha hagut rescissió de contracte i això és una bona notícia, perquè els pressupostos de l'Estat estan prorrogats per a l'any vinent, i això vol dir que inclouran les mateixes partides previstes el 2010”, explica el diputat socialista Francesc Vallès.

És un cas semblant al de l'estació central prevista al sud de l'aeroport de Reus, on els treballs sí que van arribar a començar el 2010, però es van aturar al cap d'uns mesos per falta de diners de Foment. “Està dotada i l'aposta hi és, però no té sentit continuar aquesta obra si tot va més lent”, justifica el diputat.

El retard, com a mínim, servirà per esmenar algun error. Vallès confirma, per exemple, que ja està decidit que les vies que es muntaran entre Vandellòs i l'estació central (des d'aquí fins a Perafort, on connecta amb la línia de TAV Madrid-Barcelona, ja és tota en ample europeu) ja duran el tercer rail incorporat, és a dir, seran d'ample ibèric i europeu alhora, quan aquest no es preveia d'entrada en el projecte original. De fet, el tram hauria d'entrar en el projecte per col·locar el tercer rail entre Barcelona i València que el ministre Blanco va anunciar al juliol que es licitaria al setembre, si bé fins ara no se n'ha sabut res més.

Cronologia d'una obra inacabable

Desembre de 1997

Es redacta l'estudi informatiu per a la nova variant de la línia entre Vandellòs i Tarragona, que duplicarà les vies i s'adequarà a 220 km/h. El juny de 1998 s'aprova definitivament.

Febrer de 1998

En paral·lel, s'adjudica la redacció del projecte de la plataforma. Vista la complexitat, es divideix en dos subtrams, al sud i el nord de Cambrils. El primer projecte s'entrega el febrer de 1999 i el segon, al setembre.

Maig del 2000

Comencen les obres al subtram I, amb la previsió que la línia entri en servei el 2005. El subtram II, però, està aturat en espera de definir el traçat, l'estació central a Tarragona i les connexions amb el port i l'aeroport. El setembre del 2001 s'acaba de perforar el túnel de les Rojales i el novembre del 2003 s'enllesteix la plataforma.

Desembre del 2001

S'aprova l'estudi informatiu de la connexió entre el corredor mediterrani i la línia d'alta velocitat Madrid-Barcelona, que modifica en part el subtram II. El tràmit ambiental, però, no s'aprova fins al març del 2003. El projecte també es divideix en dos, a partir de l'autovia Reus-Salou, i inclou un ramal d'accés a Tarragona.

Juliol del 2005

El nou govern de l'Estat es compromet a desbloquejar el subtram II, almenys fins a Vila-seca, i licita les obres de la plataforma. També desbloqueja finalment la connexió amb el TAV, on adjudica obres a partir de l'octubre del 2006. Foment hi destina grans partides a partir del 2007 i promet que el 2011 estarà tot el corredor llest.

Gener del 2011

La plataforma està avançada o gairebé acabada a tota la línia, però la crisi frena la resta. Finalment, el 22 de gener es publica al BOE l'adjudicació de la col·locació de les vies, l'electrificació i el ramal fins a Tarragona.

Un túnel nou que ja és obsolet i una estació fantasma

A banda del desbrossament que caldrà aplicar a la plataforma, l'abandó de les obres obligarà a fer retocs més grans, com el del túnel de les Rojales, entre l'Hospitalet de l'Infant i la central de Vandellòs, de vora un quilòmetre i que, de fet, estava acabat. El greu accident de 1999 al túnel del Mont Blanc va fer canviar la normativa europea, que no és aplicable als túnels anteriors a aquesta, però sí als posteriors, com és el cas. “Ara cal un sistema d'evacuació cada 500 metres, així que s'haurà de foradar l'espai protegit de la Rojala i la platja del Torn per fer-lo”, explica Garcia, que recorda que, a més, “afecta la zona Penta (de seguretat nuclear)”. Foment ha redactat un projecte amb tres possibles sortides i l'Ajuntament ja hi ha presentat al·legacions perquè “tingui les mínimes afeccions”. L'expedient, en tot cas, no ha rebut ni la declaració d'impacte ambiental “i encara està en fase molt incipient”. Però sense aquesta actuació, no hi haurà túnel.

Tant o més preocupat està l'Ajuntament per la futura estació sobre el nou corredor, de la qual no té ni projecte. A la primavera, Foment es va gastar 340.000 euros per fer recréixer andanes, posar marquesines i arreglar l'estació actual, que s'ha de desballestar en breu, quan entri en servei la nova línia. “Està bé perquè era lamentable el seu estat, però això fa pensar que potser el projecte final no va tan ràpid”, sospita l'alcalde.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Pedagogia per a un busseig més sostenible al litoral

L’ESTARTIT

La CUP insta ERC a buidar i restaurar Vacamorta

cruïlles

Denuncien una altra tala d’arbres a la Fosca

PALAMÓS
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Cel serè o poc ennuvolat fins a mig dia

Barcelona

Normalitzada la circulació de trens entre Gavà i el Prat de Llobregat

Barcelona

La petjada humana en el medi

girona

Primer pas en ferm per construir habitatges de protecció oficial a Girona

Girona

Salut reobre el CAP de Salt que va quedar inundat

Salt

Ilsa comença les proves del seu primer TAV

barcelona