Infraestructures

Viacrucis per anar de Ripoll a Olot

El ministeri tanca Collabós sense avisar pràcticament ningú

L'alternativa és un coll estret i glaçat on ahir hi va haver accidents

La via natural entre el Ripollès i la Garrotxa està tallada, com a mínim tots els matins durant una setmana. La paciència dels usuaris de la carretera N-260 entre Sant Joan de les Abadesses i la Vall de Bianya ha arribat al límit amb el tall del vial entre les set del matí i les tres de la tarda que es va establir ahir i que s'allargarà fins divendres.

Ajuntaments afectats com ara Sant Joan de les Abadesses, Ripoll i Olot no van ser informats pel Ministeri de Foment que es produirien aquests talls. Només van avisar els de Camprodon i la Vall de Bianya. Un petit cartell de color groc a Sant Pau de Segúries també avisava.

La majoria del trànsit pesant i de turismes prové, però, de Ripoll i Sant Joan de les Abadesses –es calcula que utilitzen els túnels de Collabós entre 5.000 i 7.000 vehicles diaris. L'única indicació del tall consistia en els cons que tallaven l'accés just a la rotonda que hi ha entre Sant Joan de les Abadesses i Sant Pau de Segúries. Allà es feia patent el malestar de camioners i altres usuaris, i molts d'ells descarregaven la seva ira maleint els treballadors que aturaven el trànsit i els desviaven cap a la carregosa collada de Capsacosta, com a única alternativa que ha plantejat el Ministeri de Foment. Els treballadors insultats no s'estaven de qualificar de vergonyosa l'actuació dels responsables de Foment.

I és que la cosa no ve pas d'ara, des de fa prop de vuit mesos, el túnel de Collabós, d'1,4 quilòmetres de llargada, està tallat en un dels dos carrils de circulació per, se suposa, fer-hi feines de manteniment. Dos operaris donen pas alternatiu i una furgoneta amb llums acompanya cadascuna de les caravanes que es formen com a indicatiu de quan es pot donar pas.

Els polítics indignats

Alcaldes i consells comarcals afectats, de la Garrotxa i el Ripollès, han manifestat la seva indignació per la falta d'informació dels responsables de la carretera. En aquest sentit, es prepara un comunicat conjunt de protesta per com Foment està duent les coses en aquesta important via de comunicació.

Poc respecte al territori

El subdelegat del govern estatal a les comarques gironines, Francesc Francisco-Busquets, assegura que l'actuació de Foment ha estat nefasta si realment no ha informat els ajuntaments més afectats. “Si és així, i tot fa pensar que sí que ho és, es posa de manifest una manca total de respecte vers el territori per part del Ministeri de Foment”, diu. També explica que s'ha posat en contacte amb responsables del ministeri, i tot que no ho pot assegurar del cert, apunta que demà el túnel ja estarà obert al trànsit, i es consensuarà una solució.

Foment diu que el túnel no és seu

El servei de premsa del Ministeri de Foment assegurava ahir que l'administració estatal no té res a veure amb el cas, ja que segons les dades es tracta de la carretera C-66, que és de titularitat del govern de la Generalitat i que ells només tenen responsabilitat sobre la carretera que va de Ripoll a Olot a través de Vallfogona del Ripollès, plena de revolts, estreta i perillosa, que diuen que correspon a la N-152. El servei d'informació de Foment està, però, una mica desfasat en el temps. Fa dos anys, el govern estatal i el català van establir un acord, perfectament recollit per la premsa en aquell moment, segons el qual Foment assumia la carretera de Collabós i els túnels, convertint-la en la nova N-152, i en correspondència, la Generalitat de Catalunya assumia la titularitat de l'antiga N-260, la que va de Ripoll a Olot per Vallfogona, que passava a ser la nova C-66. Un canvi que es va produir fa dos anys i que el servei d'informació de Foment encara no ha detectat.

Les alternatives

Els túnels de Collabós no és l'única alternativa per anar del Ripollès a la Garrotxa, tot i que és la més racional i còmoda. S'hi pot anar des de Ripoll per Vallfogona, des de Sant Joan de les Abadesses per Sentigosa i per Torelló (Osona sud) a través del túnel de Bracons. Si bé aquesta darrere alternativa és còmoda, obliga a fer una volta que Déu n'hi do. Les alternatives de Sentigosa i Vallfogona són una tortura per la quantitat de revolts que hi ha, tot i que són les més directes. Foment, aquestes tres alternatives ni tan sols les planteja. La falta d'informació provoca un coll d'embut entre Sant Pau de Segúries i la Vall de Bianya, ja que és l'única alternativa, si no es volen fer desenes de quilòmetres enrere, per anar del Ripollès a la Garrotxa. Representa una volta d'uns 15 quilòmetres per un vial estret, actualment glaçat i mal senyalitzat per on ahir circulaven vehicles pesants, autocars i turismes. A primera hora hi va haver un accident.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Pedagogia per a un busseig més sostenible al litoral

L’ESTARTIT

La CUP insta ERC a buidar i restaurar Vacamorta

cruïlles

Denuncien una altra tala d’arbres a la Fosca

PALAMÓS
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Cel serè o poc ennuvolat fins a mig dia

Barcelona

Normalitzada la circulació de trens entre Gavà i el Prat de Llobregat

Barcelona

La petjada humana en el medi

girona

Primer pas en ferm per construir habitatges de protecció oficial a Girona

Girona

Salut reobre el CAP de Salt que va quedar inundat

Salt

Ilsa comença les proves del seu primer TAV

barcelona