Infraestructures

Un sol túnel amagarà més de la meitat de la variant d'Olot

La Generalitat aprova l'estudi ambiental després de set anys L'inici de les obres dependrà de la disponibilitat pressupostària

La variant nord desdoblada d'Olot costarà 30 milions d'euros més respecte als 197 previstos inicialment per amagar-la encara més sota l'únic túnel que tindrà, de 2,4 quilòmetres i, per tant, 600 metres més dels previstos fins ara. Més de la meitat del traçat, de 4,2 quilòmetres, serà, doncs, amb túnel. Es pretén així preservar millor aquesta zona del nord de la ciutat que és Parc Natural de la Zona Volcànica de la Garrotxa i que té uns valors paisatgístics i naturals de primer ordre. Tot plegat ho preveu l'estudi d'impacte ambiental que s'ha aprovat definitivament després de set anys de propostes i contrapropostes de totes les parts implicades i que ha estat presentat pel subdirector de Medi Natural, Sergi Cantó. La variant és una reivindicació dels olotins des de fa més de trenta anys.

L'estudi, a més, és un intent de forçar el Ministeri de Foment, que té els deures molt endarrerits, perquè ho aprofiti i per tant se cenyeixi a l'eix que preveu per al tram que correspon a l'administració espanyola i que va des de l'actual giratori de la Canya, on acaba l'autovia A-26 (eix pirinenc), i una mica més enllà del sector de l'Hostal del Sol. Cal recordar que el tram de Foment inclou un túnel per sota Sant Andreu del Coll cap a la Vall de Bianya i els túnels de Capsacosta.

El traçat tindrà dos carrils per sentit i travessarà els municipis d'Olot, les Preses i la Vall d'en Bas, al llarg de 4,5 quilòmetres, i s'integrarà a l'eix viari Vic- Olot. A part de l'allargament del túnel, per a la conservació del pla de la Casa Gran, perquè afecti menys el sistema fluvial i l'espai agrícola i per reduir l'impacte paisatgístic, ja que s'evita afectar un dels contraforts de la serra de la Pinya, l'altra mesura per minimitzar l'impacte ambiental que destaca és la situació de la boca sud del túnel fora de l'àmbit de protecció del Parc Natural de la Garrotxa. A més, l'estudi mana que es redueixin les afectacions al sector del Bosc de Tosca on hi ha el parc de Pedra –un espai natural recuperat i inclòs en el programa Life de la Unió Europea– i per on transcorre la via verda Olot-Girona, i evita l'impacte en les edificacions del mas Canaderes i de la Casa Gran.

Altres mesures previstes, ja més tècniques, són l'ajustament de les cotes de la calçada i del túnel per minimitzar al màxim els terraplens, el trasllat dels 96.000 metres cúbics de terres sobreres a pedreres en fase de restauració i a altres finques on les cotes de rebliment no podran superar els 4 metres, i la realització d'un estudi acústic per emprendre les mesures correctores que calgui. S'estudiarà també l'ús d'asfalt sonoreductor per apaivagar el soroll del trànsit.

197
milions d'euros és la primera
valoració global del cost de la variant olotina
30
milions d'euros són els que costarà
de més la variant nord d'Olot
Variant de les Preses

Es tornen a estudiar totes les opcions

Respecte a la variant de les Preses, que en un principi s'estudiava conjuntament amb la d'Olot i que, posteriorment, es va acordar fer-ho per separat perquè semblava que a l'olotina no hi havia la controvèrsia generada entre els ajuntaments de les Preses i la Vall d'en Bas, Sergi Cantó ha avançat que la Generalitat es torna a plantejar totes les opcions. Consultat sobre aquesta qüestió, el dirigent de Medi Natural ha confirmat que fins i tot es prenen en consideració les que passen per l'esquerra del riu Fluvià, totalment descartades fins ara. Aquest canvi és provocat pel cost de fer-la subterrània com es preveia. Cantó hi ha afegit que buscaran l'opció que menys parteixi la plana de les Preses tenint en compte el riu Fluvià i que l'enllaç amb Olot és per Codella.

Olot

Tot a punt per quan hi hagi pressupost

L'alcalde d'Olot, Josep Maria Corominas, acompanyat pel regidor d'Urbanisme, Miquel Àngel Zarza, ha qualificat l'aprovació d'impacte ambiental de la variant com a “fet històric”, i ha recordat que és un tema prioritari per al seu govern i per al govern de la Generalitat. Això no obstant, ha remarcat que s'obren les portes a posar a licitació i a realitzar la redacció del projecte constructiu durant aquest any 2012 per tenir-ho tot a punt per començar els treballs quan hi hagi disponibilitat pressupostària. “No és una època de grans inversions, però sí de papers. Ho hem de tenir tot a punt per fer les obres imprescindibles quan hi hagi disponibilitat pressupostària”, ha dit, mostrant-se comprensiu amb les limitacions actuals de la Generalitat.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Pedagogia per a un busseig més sostenible al litoral

L’ESTARTIT

La CUP insta ERC a buidar i restaurar Vacamorta

cruïlles

Denuncien una altra tala d’arbres a la Fosca

PALAMÓS
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Cel serè o poc ennuvolat fins a mig dia

Barcelona

Normalitzada la circulació de trens entre Gavà i el Prat de Llobregat

Barcelona

La petjada humana en el medi

girona

Primer pas en ferm per construir habitatges de protecció oficial a Girona

Girona

Salut reobre el CAP de Salt que va quedar inundat

Salt

Ilsa comença les proves del seu primer TAV

barcelona