El govern estudiarà que l'horari del metro i de rodalies s'adapti al d'entrada a les fàbriques

El pacte nacional per a les infraestructures projecta el tren al Circuit de Catalunya per evitar col·lapses els dies de cursa

La diferència d'aquesta proposta de pacte amb altres documents anteriors és que, més enllà de dir les infraestructures que falten i el cost aproximat que tindran, planteja canvis en el funcionament i la gestió dels serveis públics de transport. D'acord amb el govern català, l'Estat ja ha dissenyat la reorganització dels itineraris futurs de les línies de rodalies i el primer document del pacte ja recollia la possibilitat que, en el futur, hi hagi metros semidirectes a les línies L1 i L3, les més llargues en servei a la ciutat. Ara, el text afegeix l'opció que els horaris de posada en servei matinal de metro, rodalies, tramvia i busos s'avancin per adaptar-los a les necessitats dels treballadors pel que fa a l'hora d'entrada a les fàbriques de l'àrea metropolitana.

Tren al circuit de F1

Després del període de consultes del departament amb els agents polítics, socials i econòmics que hauran de signar el pacte, el document definitiu també introdueix el projecte de fer arribar el servei ferroviari des de Barcelona fins al Circuit de Catalunya de Montmeló per tal d'evitar la congestió viària que es produeix als accessos els dies de grans premis de motor. La mesura també tindria ús la resta de dies tenint en compte que els aparcaments de vehicles privats del circuit podrien utilitzar-se, els dies laborables, com a estacionaments d'enllaç amb el tren per als veïns de la zona.

Rodalies semidirectes

El pacte també proposa la creació d'una nova xarxa de trens metropolitans ràpids –semidirectes– perquè la xarxa de rodalies arribi més enllà de la segona corona i fins a Tarragona i Girona.

El servei permetria donar resposta a les reclamacions de molts usuaris de les ciutats grans de la xarxa perquè milloraria el temps de recorregut amb Barcelona de ciutats com ara Mataró, Granollers, Terrassa, Vilafranca del Penedès i Vilanova i la Geltrú.

Regionals, el 2012

Després de l'acord per traspassar el servei de rodalies a la Generalitat, ara el document posa una data límit al traspàs dels serveis regionals de Renfe que només circulen per Catalunya: el 2012. A més, obre la porta al traspàs de les vies de Lleida a Manresa i del Maresme.

El quart cinturó fins a Sabadell s'ha de fer ja

Pocs canvis pel que fa al plantejament que recull el pacte per abordar el polèmic projecte del quart cinturó pel Vallès, en què les principals diferències de criteri s'han produït entre els tres partits socis del govern. Finalment es va arribar a un consens. ERC i ICV accepten la construcció del quart cinturó fins a Granollers però el govern es compromet a proposar traçats alternatius al que fins avui preveu el Ministeri de Foment. El compromís de fer la via es condiciona a un enunciat d'alternatives de transport públic col·lectiu tan imprecís com aquest: «Definir les actuacions viàries en l'àmbit de les comarques del Vallès en el marc d'un programa d'actuacions per millorar la mobilitat de la segona corona metropolitana, que doni prioritat a l'increment de l'oferta de transport col·lectiu i de mercaderies per ferrocarril.» Tot això, tanmateix, ja ho recollia el redactat del pacte que s'ha portat a discussió amb els agents implicats. L'única novetat del text final que se signarà és que evidencia que ja no hi ha discussió sobre el tram entre Terrassa i Sabadell, que el document insta a projectar-se i executar-se «amb la major celeritat possible». Fins a Granollers, seran figues d'un altre paner.

Tramvia fins a Sant Vicenç dels Horts

Es concreten més projectes de prolongació del tramvia que s'ha recuperat les darreres dècades a Barcelona. L'Ajuntament i la Generalitat ja van fer públic fa mesos que les dues línies de la ciutat es connectarien per la Diagonal i que s'estendria la línia del Besòs fins a Santa Coloma de Gramenet des de Sant Adrià. Ara el pacte recull un tercer projecte conegut, el perllongament de la línia del Besòs pel litoral de Barcelona fins al port de la ciutat. La novetat del document final, però, és un quart projecte per portar la línia del Llobregat des de Sant Feliu fins a l'estació de Quatre Camins, al terme municipal de Sant Vicenç dels Horts. Ara bé, tots els projectes estan condicionats als resultats dels «corresponents estudis d'avaluació de la seva viabilitat i del seu impacte sobre la mobilitat».

Servei de FGC a la Seat

Pel que fa als canvis organitzatius de les xarxes abans esmentades, el govern també posa sobre la taula l'ampliació d'ús de la línia de Ferrocarrils de la Generalitat (FGC) del Llobregat. En la primera fase del pacte, fins al 2015, la Generalitat estudiarà la possibilitat d'utilitzar també per a mercaderies aquesta línia amb l'objectiu de donar servei als combois de cotxes de la fàbrica Seat de Martorell fins a la Zona Franca a través de Sant Boi.

Gestió individualitzada al Prat

Tampoc no hi ha canvis destacats pel que fa a la gestió de l'aeroport del Prat, que el document determina que s'haurà de fer en un consorci en què les institucions catalanes tinguin una «posició determinant». Ara, però, es precisa que, a més, la gestió del Prat ha de ser individualitzada de la resta d'aeroports estatals d'Aena.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.