Port, corredor ferroviari i A-27 prenen el relleu a l'A-7 en la inversió estatal el 2010

La previsió del pressupost a Tarragona puja a uns 500 milions i inclou acabar els grans projectes però iniciar-ne ben pocs

«És un gran pressupost per a Tarragona, perquè es continua apostant per l'execució d'obra real, i fins i tot és superior al del 2008, i pocs poden dir-ho, això», es felicita el diputat del PSC per la demarcació, Francesc Vallès, que també destaca «la sensibilitat del govern estatal amb Catalunya, on s'inverteix com no havia fet mai, i també vers el conjunt dels ciutadans, ja que més del 50% dels comptes es dediquen a despesa social». En compliment de la disposició addicional tercera de l'Estatut, de fet, la inversió a Catalunya és la segona més alta de l'Estat, amb gairebé 3.600 milions. «L'objectiu és fer front a l'atur i guanyar competitivitat», conclou Vallès.

L'autovia de Montblanc

Com sol passar, les partides d'infraestructures són amb diferència les més altes. Així, en espera de les mocions que previsiblement hi presentaran ara tots els grups, destaquen els 117 milions que Foment dedicarà a la millora i ampliació de la xarxa viària, amb un especial èmfasi en els 66 milions que destinarà a l'A-27, ja amb els treballs avançats en tots els trams. L'obra es preveu acabar del tot el 2012, però la que sí que s'ha d'enllestir l'any vinent és la millora de la T-11 entre l'aeroport i els barris de Ponent de Tarragona, que rebrà 22 milions més. Les esperades obres de les variants de Corbera d'Ebre i Gandesa, a l'N-420, finalment podrien ser una realitat el 2010, mentre que la de Riudecols, en espera de definir-ne el traçat, es tornarà a posposar. Els «problemes per decidir un traçat definitiu, que alenteixen les obres», són precisament la raó que Vallès dóna per explicar que enguany tampoc no s'hagi pressupostat cap partida destacable, ni tan sols per a redacció de projecte, per allargar l'A-7 cap al País Valencià i cap a Vilafranca, la gran assignatura pendent que quedarà ara en matèria viària a la demarcació, juntament amb l'arribada a Lleida de l'A-27, que tampoc rebrà el 2010 cap partida destacable. De l'autovia mediterrània, l'A-7, l'any vinent tot just s'acabarà el tram entre Vandellòs i l'Hospitalet de l'Infant, i s'acabaran de pagar els que ja s'han posat en marxa enguany, i el projecte del tercer cinturó de Tarragona també queda aparcat.

Més corredor mediterrani

En matèria ferroviària, també són remarcables els 111 milions per ampliar i modernitzar les línies –sense comptar-hi els 57 per fer l'estació central del sud de l'aeroport, a punt d'adjudicar-se–, amb els 57 milions per al corredor mediterrani com a gran obra en marxa. A més, tal com havia promès, l'Estat pressuposta en conjunt més de mig milió d'euros per estudiar la futura línia de TAV entre Tarragona i Castelló. Això sí, ni tan sols s'esmenta la línia de mercaderies que ha d'unir el port amb Castellbisbal, l'estudi previ de la qual Foment té ja en la recta final. El mig milió d'euros que es destina a la façana marítima de Tarragona s'entén com una dotació transitòria mentre no arriben els resultats, el 2011, de l'estudi de Foment per definir què farà.

Port i aeroport

Les inversions al port també seran l'any vinent abundants: fins a 56 milions d'euros, dels quals 25 seran per ampliar el moll d'Andalusia com a terminal de contenidors, ja en marxa des del febrer. En la mateixa línia, l'aeroport de Reus tindrà una dotació semblant a la del 2009 –uns 15 milions–, que, aquest cop sí, han de ser la punta de llança per començar l'execució del gros del pla director. De moment, Vallès està content perquè «s'ha actualitzat el cost que suposarà la terminal, de 90 a 93 milions, i s'ha posat calendari al total de la inversió des d'ara fins al 2013».

Hostatgeria i parador

Fora de les infraestructures, el pressupost destina més aviat escorrialles a les comarques tarragonines. En aquest capítol destaquen 6 milions per a obres de millora del reg a l'Ebre i a Valls; 7,5 milions per a l'emmagatzematge de residus de la central d'Ascó, en espera que es defineixi on es farà el cementiri nuclear estatal, i la remodelació del parador de turisme de Tortosa, que rebrà més de 3 milions. L'acabament de les obres de l'hostatgeria de Poblet, aturades des de fa anys per falta de pressupost de Foment, rebrà a més l'empenta en principi definitiva, ara del Ministeri d'Habitatge.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Pedagogia per a un busseig més sostenible al litoral

L’ESTARTIT

La CUP insta ERC a buidar i restaurar Vacamorta

cruïlles

Denuncien una altra tala d’arbres a la Fosca

PALAMÓS
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Cel serè o poc ennuvolat fins a mig dia

Barcelona

Normalitzada la circulació de trens entre Gavà i el Prat de Llobregat

Barcelona

La petjada humana en el medi

girona

Primer pas en ferm per construir habitatges de protecció oficial a Girona

Girona

Salut reobre el CAP de Salt que va quedar inundat

Salt

Ilsa comença les proves del seu primer TAV

barcelona