Les variants oblidades de l'N-420

Foment va estrenar el desembre del 2006 una autopista de 57 quilòmetres entre Madrid i Toledo, per a la qual havia iniciat els tràmits el mateix dia, el 25 de març del 2000, que per a les circumval·lacions pendents de Gandesa, Corbera i Riudecols, on amb prou feines hi ha projecte fet

El 25 de març del 2000, encara amb el PP al govern estatal, el Boletín Oficial del Estado publicava la licitació de la redacció de l'estudi informatiu de dos projectes viaris: una autopista nova de trinca al centre de l'Estat –bona part de peatge, a més d'un tram d'autovia– i les tres variants pendents del tram català de l'N-420, Gandesa, Corbera d'Ebre i Riudecols. L'AP-41 Madrid-Toledo i la circumval·lació de la capital manxega de l'A-40, d'un total de 59,6 quilòmetres (tot i que el projecte final baixaria a 57, 72 incloent-hi 15 quilòmetres ja construïts), cremarien etapes amb facilitat, tot i travessar onze termes municipals i incloure nou enllaços i tres àrees de servei: el 6 d'agost del 2003 s'aprovava l'estudi, dos dies després –sí, sí, el 8 d'agost– es publicava el plec de clàusules del concurs per a la redacció i execució del projecte, i el febrer del 2004 s'adjudicava a un consorci de constructores. Tal com exigien les clàusules de la concessió, donada per a 36 anys, l'obra, amb un cost de 440 milions finançats per un conglomerat de bancs i caixes, es posava en servei abans d'acabar-se el 2006, el 29 de desembre. En menys de set anys, tot llest.

Set anys per fer l'estudi

Una sort ben diferent ha tingut –està tenint– l'altre projecte que va rebre el tret de sortida administratiu el mateix dia (vegeu la fitxa). Un projecte que havia de tenir l'estudi previ fet en vuit mesos, però que a l'hora de la veritat es va dividir en tres, que van estar... en gairebé set anys! El de la variant de Corbera, així, no s'aprovava fins a l'octubre del 2006 i les de Gandesa i Riudecols, el març del 2007. Entre el juny i l'agost d'aquell any es va posar a licitació la redacció del projecte, que s'adjudicaria entre el gener i el març del 2008. Sobre el paper tenien dotze mesos, però a hores d'ara només se n'ha presentat un: el de Corbera, que es va aprovar provisionalment l'agost passat. Ara es troba en fase d'informació pública per rebre les al·legacions d'afectats i particulars, que un cop s'hagin valorat s'incorporaran al projecte definitiu. També està a punt de ser publicat el projecte de la variant de Gandesa, que haurà de seguir el mateix tràmit. En tots dos casos, Foment ha de licitar en pocs mesos l'execució de l'obra, que confia iniciar a final del 2010, tot i que encara no se'n sap el termini. La de Riudecols, en canvi, està aturada en el projecte, i pot anar per llarg, sense que se n'hagin explicat les raons.

13,7 milions sense gastar

Tot plegat ja ho denunciava en un article l'any passat a El Punt el senador d'ERC a Madrid, l'exalcalde flixenc Pere Muñoz, que torna a expressar ara la seva indignació per un altre any perdut. «Des del 2007 que cada any he vist partides d'execució als pressupostos de l'Estat, i encara no s'hi ha fet res, s'han incomplert tots els terminis», denuncia ara. El 2009, sense anar gaire lluny, els treballs per a la variant de Riudecols tenien pressupostats 6,5 milions d'euros; els de la de Corbera, 4 milions, i per a la de Gandesa, 3,2 més. En total, 13,7. «I no se n'executarà ni un euro, quan són molt importants, són variants d'una nacional!», denuncia Muñoz, que no recorda que hi hagi hagut problemes tècnics o moviments veïnals que hagin entorpit especialment els projectes. «Al principi es va discutir per on passava a Corbera però ja va quedar clar que per sobre, i a Riudecols també està clar, segons l'estudi informatiu, que passarà per l'altra banda de la riera, i no per darrere el poble», explica.

Amb tots aquests antecedents, el senador tampoc es fia gens que el 2010 sigui l'any que es desencallin les obres, ja que –respecte a les partides que hi havia enguany, que no es prorroguen– n'ha baixat l'assignació prevista: 2,1 milions per a Corbera i 2,1 més per a Gandesa. Tot i que a Riudecols encara és pitjor: només s'hi preveuen 100.000 euros, per acabar el projecte. Un any més a l'oblit.

DOS CASOS I UN GREUGE

AUTOPISTA AP-41 I AUTOVIA A-40
Licitació estudi informatiu previ (publicació al BOE): 25 de març del 2000. Termini: 18 mesos
Aprovació estudi: 6 d'agost del 2003
Licitació redacció i execució projecte: 8 d'agost del 2003
Adjudicació: 13 de febrer del 2004
Pressupost: 440 milions d'euros
Longitud: 57 km
Posada en servei: 29 desembre 2006
VARIANTS N-420
Licitació estudi previ: 25 març 2000. Termini: 8 mesos
Aprovació d'estudis: - 10 octubre 2006: Corbera - 9 de març de 2007: Gandesa i Riudecols
Licitació redacció projectes - 8 de gener de 2008 (Riudecols) - 25 de gener de 2008 (Corbera d'Ebre) - 13 de març de 2008 (Gandesa)
Aprovació inicial projecte de Corbera: 4 d'agost de 2009. La de Gandesa també és a punt de sortir i a Riudecols va per llarg
Pressupost estimat total: 82 milions euros
Longitud total: 13,4 km (Gandesa 5, Riudecols 4,5, Corbera 3,9)
Inici obres: potser al 2010, les de la Ribera Terminis execució: ?


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Pedagogia per a un busseig més sostenible al litoral

L’ESTARTIT

La CUP insta ERC a buidar i restaurar Vacamorta

cruïlles

Denuncien una altra tala d’arbres a la Fosca

PALAMÓS
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Cel serè o poc ennuvolat fins a mig dia

Barcelona

Normalitzada la circulació de trens entre Gavà i el Prat de Llobregat

Barcelona

La petjada humana en el medi

girona

Primer pas en ferm per construir habitatges de protecció oficial a Girona

Girona

Salut reobre el CAP de Salt que va quedar inundat

Salt

Ilsa comença les proves del seu primer TAV

barcelona