Infraestructures

La temuda llista de Blanco

A més de l'aturada d'obres com els túnels de Lilla, Foment concretarà al setembre 23 projectes més que s'alentiran a Catalunya, entre els quals hi haurà també almenys els trams inicials de l'A-27

L'aturada de les obres dels túnels de Lilla de l'autovia A-27 entre Valls i Montblanc és, sens dubte, el més rellevant ara mateix, però no serà de ben segur l'únic gran projecte que serà directament afectat per les retallades anunciades –i concretades només en part– pel ministre de Foment, José Blanco. Esmentant fonts del mateix ministeri, l'alcalde de Valls, Albert Batet, ja va revelar el mateix dia que els tres primers trams de la infraestructura –que havien de posar-se en servei entre aquest any i el vinent per connectar Tarragona amb la capital de l'Alt Camp, amb la variant oest inclosa fins a Masmolets– també formaran part de ben segur dels altres 23 projectes que l'Estat detallarà al setembre que es retardaran a Catalunya, entre un i quatre anys segons les seves mateixes previsions. I tenint en compte que, d'aquests tres, el tram més endarrerit –de fet, ni està començat– és l'inicial –la sortida a partir de l'eix del port, a l'altura del polígon Riuclar, on es va haver de fer una important modificació al traçat per l'afectació de l'anomenada mina dels Tarragonins–, i que alhora seria absurd que es posessin en servei només els trams intermedis a partir del Morell –els més avançats ara mateix–, tot fa pensar que molt difícilment es podrà fer en autovia el trajecte entre Tarragona i Valls abans del 2015. Sense confirmar-los ni concretar-los, fins i tot el diputat socialista Francesc Vallès admetia aquesta setmana que els tres primers trams probablement es retardaran.

La T-11 i l'A-7

Dins la ja aviat famosa llista de les 23 obres públiques catalanes que s'alentiran, de fet, n'hi podria entrar alguna altra que l'Estat també té encetada a les comarques tarragonines. Vallès es felicitava el dia que es va anunciar l'ajust que, tret del tram de Lilla de l'A-27, la resta d'inversions han sortit “immaculades” de la tisorada del ministeri, en referència per exemple a les obres de millora de la T-11 entre Tarragona i Reus –malgrat que El Punt ja avançava tot just fa unes setmanes que el termini oficial de finalització s'havia endarrerit, en principi, des de l'abril fins al novembre del 2011–. El diputat també esmentava aquest dilluns explícitament entre les que se salven les obres de l'A-7, que ara mateix només s'estan executant en un tram que de fet ja s'hauria d'haver posat en servei ara fa un any, entre la central nuclear de Vandellòs i l'Hospitalet de l'Infant. Problemes d'estabilitat amb els talussos fan que, tot i que ja està del tot acabada, ara només s'hi pugui circular per un sol carril i en sentit nord, i van obligar el ministeri a licitar, tot just a principi de maig, un altre projecte de reforç per valor de 5,1 milions d'euros, que en teoria ha d'estar enllestit la primavera vinent.

I les variants de la 420?

El ministeri no té cap més gran obra pública començada ara mateix al Camp i l'Ebre, tot i que sí que n'hi havia dues de pressupostades per a enguany amb prou partida per tal que, com a mínim, s'haguessin iniciat. Es tracta de les històriques variants de Gandesa i Corbera d'Ebre, de l'N-420, que s'havien dotat amb unes partides de 2,1 milions cadascuna –la tercera pendent, la de Riudecols, ja només havia rebut enguany 100.000 euros testimonials que feien preveure que es tornava a endarrerir–, i que estaven programades perquè s'acabessin al 2012. El BOE publicava al febrer l'anunci d'informació pública per a la de Gandesa, però al maig el número dos del ministeri, Víctor Morlán, ja admetia al Senat que no podia concretar un calendari d'execució per a cap de les dues, amb la qual cosa és ben probable que es tornin a endarrerir.

El port i l'aeroport, no

CiU, en tot cas, demanarà la compareixença de Blanco al Congrés per preguntar-li, una per una, quines de totes les obres que té engegades a Catalunya entraran en la temuda llista de retards. Entre elles no hi haurà ni les pendents al port de Tarragona ni a l'aeroport de Reus, ja que Vallès ha confirmat que no es veuran afectades.

LA XIFRA

200
preguntes
presentarà CiU al Congrés perquè Foment concreti les 23 obres retardades al país per la reprogramació.

El corredor mediterrani també es retardarà, almenys, al País Valencià

Blanco ha reiterat des que va anunciar la tisorada al maig que no afectarà el corredor mediterrani ferroviari, ja que és un eix estratègic per a l'Estat. El diputat reusenc del PSC Francesc Vallès recordava aquesta setmana que les obres endegades entre Vandellòs i la línia del TAV Madrid-Bacelona a Perafort –incloent-hi la nova estació central del sud de l'aeroport–, que oficialment han d'estar enllestides el 2012, i que enguany tenen assignada una partida global de 112 milions, no entraran en l'ajust. “El corredor mediterrani avança a bon ritme, la plataforma ja està molt avançada i no cal patir”, assegurava dilluns. El que és cert, però, és que tampoc va descartar explícitament que l'obra estigui a la llista de Blanco, i va parlar de fet de la “necessitat d'un impuls”. El mateix secretari per a la Mobilitat del govern, Manel Nadal, alimentava dijous els dubtes a Tarragona en afirmar que “espera” que el corredor “no estigui afectat pel retard d'obres, perquè és una necessitat important”.

On segur que es retardaran les obres és a dos petits trams del corredor mediterrani al País Valencià, que formen part de la llista que Foment va fer pública la setmana passada de projectes que s'aturen. Són els 4,5 quilòmetres de línia d'alta velocitat entre Sagunt i l'accés al seu port, licitats al desembre per 37,8 milions, i els 1,8 quilòmetres entre Almassora i Castelló –amb l'adequació de l'estació–, que s'havien adjudicat per 83 milions. En tots dos casos, el ministeri ha dit que les obres es tornaran a licitar amb la fórmula del finançament publicoprivat.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.