Olot i Vic estaran unides per autobús 18 cops al dia amb l'obertura del túnel de Bracons

La Generalitat manté que el transport públic per carretera serà competitiu en preu i temps amb el privat

Tots els viatges entre Olot i Vic i al revés seran directes per fer-los competitius amb el transport privat. Es preveu que el temps del trajecte sigui de tres quarts d'hora i els horaris van des de tres quarts de vuit del matí a tres quarts de nou del vespre. Els dissabtes el nombre de viatges es reduirà a quatre d'anada i quatre de tornada, entre un quart de vuit del matí i tres quarts de set de la tarda, i els diumenges i festius, quatre des d'Olot i tres des de Vic, entre un quart de vuit i dos quarts de nou del vespre.

Quant al trajecte entre Olot i Barcelona pel túnel de Bracons, als quatre viatges amb parada a Vic, se n'afegiran quatre més, dos per sentit, de directes. El temps estimat és a l'entorn d'una hora i tres quarts, mentre que ara és d'entre dues hores i quart i dues hores i vint-i-cinc minuts.

Actualment, els dies feiners Teisa ja ofereix catorze viatges diaris, entre anada i tornada, entre Olot i Barcelona, vuit per Banyoles i sis per Amer. I, des del maig passat, dos d'anada i dos de tornada directes per Banyoles, que ja han fet servir 6.524 persones. Coincidint amb l'obertura del túnel de Bracons, Teisa, segons va anunciar ahir el director general del Transport Terrestre, Manel Villalante, posarà a la venda els nous abonaments Valor i Valor Universitari, que a la ruta Olot-Barcelona comportaran un estalvi per als usuaris d'entre el 10 i el 27%, amb un cost per trajecte de 8,65 euros i de 7,50 per als estudiants. La primera podrà ser d'ús compartit i la segona serà personal. Villalante va informar que l'oferta s'emmarca en els estudis del pla de transport de viatgers. «Esperem que el transport públic guanyi quota de mercat», va concloure.

200.
Són els revolts que hi ha a la carretera de Bracons.
La carretera que l'any 1977 van construir les diputacions de Barcelona i Girona pel coll de Bracons és una carretera de muntanya de les d'abans. Ho demostra el fet que hi ha un total de 200 revolts, 50 dels quals són a la banda garrotxina, és a dir, entre Can Barris, a Joanetes, i el coll. La resta –també el tram és més llarg– són a la banda osonenca, des del coll fins a Sant Pere de Torelló. N'hi ha de quasi 360 graus i, en alguns, el desnivell és molt important. De fet, per això, aquest tram ha estat durant molts anys un dels millors del mundial de ral·lis i, en diverses ocasions, ha estat escollit per escuderies com Subaru per fer-hi proves de pneumàtics, de motors i de reglatges. Durant les proves, la carretera es tanca, cosa que no comporta cap problema per la poca afluència de vehicles que hi sol haver.
50.
Són els quilòmetres entre Olot i Vic per Bracons.
Per anar d'Olot a Vic per la carretera del coll de Bracons cal recórrer 50 quilòmetres. Tot i això, fins que no s'obri el túnel aquest divendres a la tarda, continua essent la via més ràpida. El trajecte, entre el sector de la Solfa de la capital garrotxina i l'accés a la d'Osona per la carretera de Manlleu, es fa en una hora. Les altres rutes alternatives al túnel de Bracons són la carretera C-63, entre Olot i Santa Coloma, i l'eix transversal des d'aquest municipi fins a Vic. El trajecte és de 93 quilòmetres i s'hi està una hora i mitja. També hi ha el nou tram d'eix pirinenc passant pels túnels del Capsacosta i, des de Ripoll fins a Vic, per la carretera C-17. El nombre de quilòmetres és de 74 i el temps que cal invertir-hi és d'una hora i 17 minuts. I, finalment, la carretera de Cantonigròs: 60 quilòmetres i 1 hora i 20 minuts.
30.
Són els quilòmetres del nou eix Vic-Olot.
A part que la distància entre Olot i Vic pel nou eix serà menor, tindrà 30 quilòmetres, el traçat és molt rectilini i això permet rebaixar molt el temps que cal invertir en el trajecte. Amb cotxe particular, es podrà fer en mitja hora, sempre depenent de l'indret de cada ciutat d'on se surti i a on es vagi.

Salvem les Valls es mobilitzarà

La coordinadora d'entitats i particulars contraris a l'eix Vic-Olot pel túnel de Bracons, Salvem les Valls, té previst dur a terme un acte reivindicatiu divendres vinent coincidint amb l'obertura del tram la Vall d'en Bas-Sant Pere de Torelló. L'entitat ha fet una convocatòria pública a tothom qui vulgui a concentrar-se al giratori d'accés al túnel de Bracons i a la variant de Sant Esteve d'en Bas, a la carretera C-63, mitja hora abans de l'obertura oficial del nou tram de l'eix. El president de Salvem les Valls, Raül Valls, va informar ahir que l'única cosa que faran és mostrar pancartes que expressaran una vegada més la seva oposició al nou eix viari que uneix les comarques de la Garrotxa i Osona de forma artificial per sota del coll de Bracons. La coordinadora, que es va constituir l'any 1995, manté que no ha aturat el túnel, però sí que ha implantat una nova cultura del territori. Durant tots aquests anys, ha dut a terme molts actes reivindicatius i ha intentat aturar el projecte.

Des de Vic i amb un ull vigilant el túnel

El Centre de Control de Carreters que la Generalitat té a Vic serà el punt de control telemàtic del nou túnel de Bracons, que, amb 4,5 quilòmetres, és el tercer més llarg de Catalunya. El sistema de túnels de Bracons es controlarà, però, durant els dos primers mesos de funcionament, des del centre local, és a dir, des d'un centre de control a la zona, perquè s'hi ha d'enllestir la connexió amb fibra òptica. El centre s'ha hagut d'adaptar i no solament per la connexió dels nous túnels de l'eix Vic-Olot, sinó també perquè amb el canvi de titularitat d'alguns trams de l'eix pirinenc amb la Generalitat han deixat de dependre'n els túnels de Collabós i els de l'eix transversal. Els primers estan controlats pel Ministeri de Foment i els segons, per la concessionària.

El túnel de Bracons té un sistema d'il·luminació especial que permet als aparells de detecció d'anomalies entrar en servei. Segons un dels responsables del centre de control, els sistemes detecten un accident, un incendi, si ha entrat al túnel un gos, etc. Els sensors donen dades reals i constants del CO2, de l'opacitat, dels accessos, etc, i això permet activar, si és el cas, altres sistemes per solucionar problemes, les tanques que barren el pas al túnel, els generadors d'aire, obrir els accessos a la galeria d'emergències... El Centre de Control de Carreteres de Vic té 13 anys i és un dels primers que es van construir a Europa.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.