Urbanisme tomba el pla de reobertura de l'estació d'esquí aranesa de la Tuca

La Generalitat vol garanties que els 562 habitatges nous que hi estan vinculats financin l'operació

El govern català vol més garanties per part dels promotors perquè, un cop es venguin el mig miler d'habitatges que pretenen fer a peu de pistes, no es desdiguin de la reobertura de l'estació de la Tuca. La reobertura de l'estació és impulsada per un grup d'inversors de Madrid i té ja el vistiplau de l'Ajuntament de Vielha e Mijaran, que des del 2005 ha mantingut un estira-i-arronsa amb els promotors per assegurar-se, entre altres punts, que l'estació tingui activitat els mesos d'estiu.

El projecte estableix un augment de l'àrea esquiable que havia tingut temps enrere l'estació, que arribaria als 35 km de pistes, i una gran operació immobiliària a peu de pistes que, teòricament, ha de servir per finançar l'estació: 562 habitatges als afores del nucli de Betren, que confluirien en una gran plaça central envoltada d'hotels i establiments comercials, més un equipament de residència universitària, que seria el nucli de l'activitat d'estiu.

La quantitat d'habitatges previstos multiplica per cinc el que permet l'actual normativa urbanística per a aquesta zona.

La comissió d'Urbanisme, però, no ha emès un no definitiu i podria aprovar la iniciativa més endavant. La Generalitat troba a faltar un «pla d'etapes» que garanteixi la realització de totes les inversions compromeses a mesura que es desenvolupa la zona residencial i hotelera. La Generalitat tampoc està d'acord en la densitat dels habitatges i reclama també un estudi de mobilitat que justifiqui les places d'aparcament previstes i un altre sobre la sostenibilitat del projecte. Si els promotors afegeixen aquests estudis a la seva proposta i la tornen a tramitar, tindran via lliure, segons van avançar fonts del Departament de Política Territorial.

Problemes dels promotors

No és gens estrany que la comissió d'Urbanisme prengui tantes prevencions si tenim en compte que la situació de crisi financera i immobiliària general ha afectat de ple el grup promotor.

El principal soci, la immobiliària madrilenya Hoque, s'ha desentès recentment de la seva participació en el projecte per fer front a la crisi i centrar-se en el seu negoci tradicional. La participació de Hoque se l'han repartida els altres socis: Urconsa SL (especialitzada en centres comercials, d'hostaleria i oci), Aceyfer, Constructora Nuevo Madrid (filial d'Urconsa) i Tasvalor (taxadora i redactora de projectes).

Però els problemes no s'acaben aquí. Un jutjat madrileny va declarar el març passat concurs de creditors voluntari d'Urconsa davant la «insolvència imminent» de l'empresa i tres filials seves, segons les paraules textuals de la resolució del jutge.

Vint anys abandonada

L'estació, situada al poble de Betren, dins del terme municipal de Vielha e Mijaran, es va crear l'any 1974 com a Tuca Mall Blanc amb capital d'empresaris de la zona, a mitjan anys vuitanta va tenir greus problemes econòmics fins que el 1986 se la va quedar un inversor francès, que la va poder mantenir oberta fins a la temporada 1988-1989.

Des de llavors, l'estació resta abandonada i totes les infraestructures (telecadires, pistes, màquines llevaneus) s'han anat deteriorant al llarg dels anys sense que ningú se'n preocupés. L'hotel Tuca, a peu de la carretera que va de Vielha a la Bonaigua, és l'únic testimoni que queda dret vinculat a l'antiga estació.

Precisament aquesta setmana, coincidint amb la resolució de la comissió d'Urbanisme, estava prevista l'arribada d'uns operaris que desmuntaran remuntadors i telecadires per vendre'ls com a ferralla. Després de dos projectes fallits que durant aquests vint anys no van aconseguir concretar-se, un grup d'inversors madrilenys agrupats en la societat Tucaran van quedar-se els drets de l'estació i el 2005 van llançar el projecte Tuca Resort, per ressuscitar l'estació i vincular-la a la construcció de nous habitatges i hotels.

La crisi econòmica actual, però, està entorpint el projecte.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Pedagogia per a un busseig més sostenible al litoral

L’ESTARTIT

La CUP insta ERC a buidar i restaurar Vacamorta

cruïlles

Denuncien una altra tala d’arbres a la Fosca

PALAMÓS
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Cel serè o poc ennuvolat fins a mig dia

Barcelona

Normalitzada la circulació de trens entre Gavà i el Prat de Llobregat

Barcelona

La petjada humana en el medi

girona

Primer pas en ferm per construir habitatges de protecció oficial a Girona

Girona

Salut reobre el CAP de Salt que va quedar inundat

Salt

Ilsa comença les proves del seu primer TAV

barcelona