Cinema

Cinema

Un gironí anima Disney

Marc Calvelo treballa a la seu londinenca d’ILM i en el seu currículum consta que ha animat per a la pantalla superherois de Marvel, escenes de ‘Star Wars’ i els dinosaures de la nova entrega de ‘Jurassic Park’

La gènesi de tot plegatva ser quan l’any 1993 va veure ‘Jurassic Park’ a la pantalla

Què tenen en comú Hulk, Iron Man, Ant Man, les Tortugues Ninja i els personatges de Star Wars R2-D2, Snoke i Maz Kanata? Doncs que estan concebuts pel mateix artista, el gironí Marc Calvelo, que actualment treballa com a lead animator al departament d’animació d’Industrial Light and Magic (ILM) a la seu de Londres és un artista de gràfics per ordinador (el que en el sector es coneix com a CG artist), que té una fulgurant carrera .

Cinèfil des de ben petit, aquest artista de formació clàssica en el camp de les belles arts confessa que mai no es va imaginar que acabaria abocant les seves sensibilitats artístiques en imatges animades en 3D quan va descobrir meravellat tot allò que la tecnologia podia fer a la pantalla amb Jurassic Park (1993), aquella pel·lícula de Steven Spielberg que, als anys noranta, marcaria un abans i un després en la indústria cinematogràfica. Encara menys que actualment treballaria en l’última de les seqüeles d’aquell film, Jurassic World Fallen Kingdom –de J.A. Bayona, actualment en postproducció i amb estrena prevista per al 2018– o que compliria el somni de crear alguns dels efectes especials de la seva estimada Star Wars.

Seure tot imitant Han Solo en el mític Falcó Mil·lenari al set del rodatge durant la creació dels episodis VII i VIII d’aquesta nova trilogia que Disney els ha encarregat de portar a terme només és una anècdota personal per què molts fans donarien qualsevol cosa.

Modest com pocs, Marc Calvelo assegura sentir-se més que afortunat d’haver arribat fins aquí. No sense esforç ni sacrificis, però insisteix a remarcar que, de tots aquests anys a l’ofici, i especialment des que és a ILM, el més gratificant ha estat poder conèixer i treballar amb gent com ara les directives Kathleen Kennedy (presidenta de Lucasfilm i productora de la majoria de pel·lícules de Steven Spielberg) i Lynwen Brennan (directora general de Lucasfilm) i tècnics d’efectes especials de referència com ara Dennis Muren (amb una desena de premis Oscar a la seva filmografia) i John Knoll. I haver conegut George Lucas? “És clar que hauria estat genial!”, reconeix. Malauradament, però, quan Calvelo va esdevenir el primer artista contractat a la seu londinenca d’ILM, l’any 2014, ja feia dos anys que Lucas havia venut el seu imperi a Disney.

Del llapis a l’ordinador

Els inicis professionals en el sector de Marc Calvelo Saló (l’Estartit, 1975) es remunten a finals dels anys noranta, quan, en l’últim curs a l’escola superior de disseny i art Llotja de Barcelona, va decidir gastar tots els estalvis comprant el primer ordinador i estudiar, paral·lelament, un curs d’animació en 3D. Encara impactat per aquells dinosaures que el cinema havia fet tan creïbles, es va buscar molt la vida, cercant en revistes i llibres tot allò que encara un incipient internet no oferia. “De quinze que érem, només vam acabar dos el curs –diu Calvelo–, però d’allà vaig endur-me no només els primers coneixements, sinó també el meu primer curt: Flor de otoño y el vuelo de los cisnes .” Un treball gravat en VHS que li serviria com a carta de presentació per trobar alguna feina relacionada, en un sector que aleshores tot just començava a expandir-se.

El van contractar de seguida a D’Ocon Films, que, aleshores, entre d’altres, produïa la sèrie d’animació Rovelló,a través de què, durant els dos anys de feina, va aprendre la base de moltes disciplines relacionades a l’animació, diu. Un munt d’hores extres per tal d’aprendre més i un breu pas per la producció de publicitat al diari El Punt, només van ser el preludi de nou anys treballant fructificament com a autònom, fins a l’arribada de la “punyetera crisi”.

El seu salt professional cal situar-lo l’any 2011, quan Calvelo tot just havia tastat la mel cinematogràfica treballant per a Chico i Rita (2011), de Fernando Trueba i Javier Mariscal. “Sempre havia volgut fer cinema i em va agradar molt l’experiència! –recorda–. Però aleshores no eren temps de vaques grasses i molts dels meus companys marxaven a l’estranger a buscar feina.” A contracor, però amb el suport inestimable de la seva família, Calvelo va decidir també marxar d’Albons a Londres, no sense tenir clar que li calia era especialitzar-se si volia accedir al món laboral. És així com, d’un dia per l’altre, el van contractar com a CG artist a l’empresa Prime Focus, inaugurant el departament d’animació i d’efectes especials per a pel·lícules. En poc temps, va animar digitalment personatges, escenes i seqüències de títols com ara Dredd (2011), Mirror Mirror (2011), Total recall (2012), Byzantium (2012), White House down (2013) i Hercules (2014), entre d’altres.

Un any sol a la capital anglesa i tres més ja amb la família instal·lada a la capital anglesa presagiaven que les coses anirien molt millor. Com així va ser quan el seu cap a Prime Focus, Michael Eames, que havia treballat a Jurassic Park –novament, els dinosaures d’Spielberg en la seva vida– se’l va endur per obrir la seu d’ILM Londres. “Va ser una passada”, explica Calvelo, que recorda com si fos avui el seu primer rodatge: uns tests d’efectes especials per a un projecte que finalment no va tirar endavant, a Pinewood Studios amb Andy Serkis, l’actor especialitzat a deixar-se digitalitzar per convertir personatges de carn i ossos en animats. Després d’aquesta “inoblidable experiència”, només de començar ja es va encarregar de l’animació de dos dels personatges més populars de Marvel: Hulk i Iron Man, protagonistes de Los Vengadores 2 (2014). I, a continuació, d’uns altres dos superherois, Ant Man i el Falcó per al film Ant-Man (2015).

Evolució tecnològica

Lluny d’aquells temps en què Walt Disney convertia en autèntics zoològics els estudis d’animació perquè els artistes poguessin fixar-se en els moviments dels animals, actualment, com explica Marc Calvelo, es remeten a Youtube o, fins i tot, com confessa, es graven “en mòbil” entre ells “per escenificar moviments i acció”. Això sí, la feina és molt “fer i desfer”, depenent de les decisions dels productors a mesura que avança el rodatge. “Preval el sistema de producció més que no pas l’artístic, però així és com funciona la indústria actualment”, diu. “És dur. A vegades, rodes fins a sis vegades durant un any i només apareix al metratge la feina dels últims tres mesos”, subratlla. Tanmateix, després de complir el seu somni de treballar a la saga Star Wars, no creu adient queixar-se.

D’aquesta, s’ha encarregat concretament d’animar R2-D2, Maz Katana –el personatge que encarnava Lupita Ndongo– i el líder suprem Snoke. Del nou episodi, el número VIII de la saga (The last Jedi), pendent d’estrenar-se aquesta tardor, no pot avançar res més que no sigui que li ha agradat més que l’episodi anterior –“els personatges estan més desenvolupats”– i que ha estat un plaer haver treballat a les ordres de Rian Johnson, un director que qualifica d’“humil” i “el millor” amb qui ha treballat mai. Paraules importants.

I el futur què li prepara a aquest gironí? Per ara, com diu, no li falta feina. Amb un departament que ha crescut de 3 a unes 400 persones aproximadament, avança que treballen amb 7 o 8 projectes a la vegada. Ara ja té més responsabilitat com a lead animator d’un dels departaments d’animació i té ganes de veure projectats, és clar, els dinosaures que ha concebut, en aquest cas imaginats pel també català J.A. Bayona. Només han passat 23 anys des dels primers que Spielberg va ressuscitar a la pantalla.

Quasi res.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Has superat el límit de 5 articles gratuïts d'aquest mes.

Continua llegint-nos per només

1

Passi d'un dia

48

Subscripció anual

Ja ets subscriptor?

Inicia sessió

[X]