Música

El refugi espiritual de Pires

La pianista portuguesa crea un festival de clàssica, que tindrà lloc al monestir de Cervià de Ter del 9 a l’11 d’agost

Jiana Peng (piano), Talar Derkmajian (soprano) i Maria Joao Pires (piano) seran les solistes dels tres concerts

La reputada pianista Maria Joao Pires abandona els grans auditoris per centrar-se en un projecte musical “il·lusionant” que tindrà lloc al monestir romànic de Cervià de Ter, que té cabuda per a uns dos cents espectadors. El festival, que es dirà Days of Wisdom , està apadrinat per la promotora Ibercàmera, que ja fa uns anys que hi celebra un cicle de concerts estivals.

L’artista, de 74 anys, investida aquesta setmana doctora honoris causa per la Universitat Pompeu Fabra, qualifica aquest festival de “puresa” i reivindicació de la cultura. “Fa més de 25 anys que desitjava tenir un festival que tornés a parlar d’art: què és l’art i què significa per als artistes i per al públic general”, ha declarat.

La primera edició tindrà lloc del 9 a l’11 d’agost i, com s’ha avançat, retrà homenatge a l’esperit del lloc, recordant la seva vocació espiritual i transportant-la als valors artístics. En una perspectiva de “refundació simbòlica”, un grup de dones seran les “guardianes de la creativitat”: Jiana Peng (piano), Talar Derkmajian (soprano) i la mateixa Maria Joao Pires (piano). “Aquesta primera edició té com a objectiu principal subratllar la importància de la veu com a component primordial de la vida i de l’expressió musical”, hi ha afegit Pires.

El primer concert (9 d’agost), que es farà a l’església del monestir de Santa Maria, anirà destinat a recordar l’espiritualitat del lloc i proposarà obres pianístiques i vocals de Johann Sebastian Bach, Frederic Mompou, Kurtag, Komitas i Arvo Pärt. El segon concert (10 d’agost), que remet a la lluita entre l’àngel i el diable, girarà al voltant de peces per a veu i piano de Chopin i Liszt. Les Mélodies polonaises de Chopin i els Lieder de Liszt, probablement l’aspecte més íntim i menys conegut del seu art, s’alternaran amb obres per a piano sol tardanes de Chopin i la Sonata en si menor de Liszt. Dins d’aquests dos universos poètics i sonors, també es podran sentir peces rarament interpretades, transcripcions de Liszt per a piano sol i melodies de Chopin.

L’últim concert (11 d’agost), sobre els assoliments personals, es dedicarà a uns dels principals conjunts de la música universal: el grup de les tres darreres sonates per a pianode Beethoven –Op. 109, Op. 110 i Op.111. En un esperit de diàleg entre música i text, la interpretació d’aquestes tres obres s’acompanyarà de la lectura d’una selecció de cartes del mateix compositor.

La pianista portuguesa ha dit que la idea és que la seu del festival sigui Cervià, i després pugui viatjar a altres llocs com poden ser el Japó, els Estats Units i Europa, i que el festival es mogui, amb un programa diferent cada any i, fins i tot, bromejant, “que incorpori homes”.

Per al municipi de Cervià de Ter, que no arriba al miler d’habitants, la notícia és rellevant. Ibercàmera fa vuit anys que ofereix concerts de petit format a l’església, que té una acústica extraordinària. El conjunt monàstic és un patrimoni que es remunta al 1052, quan els senyors feudals de Cervià i els comtes de Barcelona van fundar el monestir benedictí.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.