Cinema

Cinema

‘Mexican Dream’, de Laura Plancarte, corona el palmarès de DocsBarcelona

Casa Reynal, de Laia Manresa, rep el premi Docs a la millor pel·lícula catalana

DocsBarcelona ha lliurat aquest vespre al Centre de Cultura Contemporània de Barcelona (CCCB) els premis d’una 27a edició en la qual ha proposat a públic i professionals cinquanta-una projeccions i setanta-tres activitats, a les seves branques de programació i Indústria. D’una banda, el Festival Internacional de Cinema Documental de Barcelona arriba enguany en el seu balanç provisional als 7.000 espectadors a les seus del certamen (el CCCB i els Cinemes Renoir Floridablanca), fregant el 60% de creixement respecte dels 4.400 de 2023 i pujant la mitjana diària de 360 a 600 espectadors. Filmin, la seva finestra en línia, romandrà oberta en les pròximes dues setmanes i augmentarà també aquesta xifra.

Oferint mirades als passats colonials, les dones lluitadores, els perills del món digital o les xarxes afectives més enllà de l’amor romàntic, el festival ha exhaurit les localitats de deu sessions de la seva programació. A més, ha portat a la capital catalana una cinquantena de cineastes, entre ells, John Wilson, Viktor Kossakovsky, Raymond Depardon, Claudine Nougaret o Albert Serra. El festival ha comptat amb el punt de vista, moltes vegades silenciat, de vint-i-tres dones directores, trenta-vuit cineastes racialitzats i nou que formen part de la comunitat LGBTIQ+.

El jurat internacional de la Secció Oficial Docs&Pearls, format per Elvira Dyangani Ose, Silvia Albert Sopale, Hugo Jinseok Kang, Efthymia Zymvragaki i Petrula Veljanovska, ha reconegut Mexican Dream, de Laura Plancarte, amb el Docs a la millor pel·lícula del certamen. Hibridant ficció i documental, la cineasta mexicana revisa l’estereotip d’abnegada dona llatinoamericana, tradicional patidora de la violència masclista a través de la vida de Male, una dona que, com tantes a Mèxic, deixa el seu lloc d’origen després de sortir d’una relació violenta per a treballar en cases alienes i construir, a comptagotes, un patrimoni que oferir als seus fills i en el qual resguardar-se.

Our Land, Our Freedom, de Meena Nanji i Zippy Kimundu, ha rebut del jurat una Menció especial Docs&Pearls i també el Premi Amnistia Internacional Catalunya, dedicat als documentals de la Secció Oficial que per la seva temàtica s’impliquen en la defensa dels drets humans. Amb aquest retrat de Wanjugu Kimathi, filla de Dedan Kimathi, llegendari líder de les revoltes Mau Mau executat pels anglesos l’any 1957, les directores alimenten el debat sobre el passat colonial britànic, la propietat de terres mai retornades als seus propietaris després de la independència de Kènia i el genocidi del poble Mau Mau.

El jurat de la nova secció Docs&Cat, integrat per Chiara Boschiero, Pau Faus i Sarah Lauzemis, ha premiat amb el Docs a la millor pel·lícula catalana, patrocinat per La Xarxa Audiovisual Local (XAL), el documental Casa Reynal, de Laia Manresa (Morir de día), sobre la transmissió familiar i el llegat de la seva memòria. Un estel fugaç, d’Arturo Méndiz i Ignasi Guerrero, que posa el focus en el dol perinatal des del punt de vista del pare, ha rebut del jurat una Menció especial Docs&Cat, i també el Premi del públic, patrocinat per Moritz.

El Docs Nou Talent - Filmin, destinat als directors debutants de la Secció Oficial Panorama, ha estat per Daughter of Genghis, dels cineastes i fotoperiodistes danesos Kristoffer Juel Poulsen i Christian Als. La protagonista del documental Gerel Byamba, lidera una violenta banda feminista que lluita contra el colonialisme xinès i l’explotació estrangera a Ulan Bator.

El Docs del Jurat Antaviana, patrocinat per Antaviana Films, ha premiat la producció catalana Hágase tu voluntad, on el cineasta Adrián Silvestre es converteix en protagonista, explicant el seu retrobament, després de més de vint anys sense parlar-hi, amb el pare, un home que reivindica el dret a morir dignament.

DocsBarcelona dedica la seva secció Doc-U als treballs de centres d’estudis superiors d’arreu de l’estat espanyol. El seu jurat oficial, integrat Mariona Borrull, Moha Amazian i Claudia Solano, ha atorgat el Doc-U 16nou al curtmetratge Still, Life, de Priya Woods. El premi Doc Around Europe, al qual opten els curtmetratges documentals internacionals que participen en aquesta secció universitària, ha anat a parar a Nos Îles, d’Aliha Thalien.

Pelikan Blue, de László Csáki, s’endú el Premi del Jurat Jove DocsBarcelona-Reteena, atorgat per joves d’entre 16 i 21 anys, i la producció Artificial Immortality, d’Ann Shin, el Premi Docs & Teens, atorgat pels alumnes d’ESO i Batxillerat del DocsBarcelona.

Finalment, el Premi Docs del Mes, decidit pel públic assistent a les projeccions de la xarxa formada per més de 70 sales d’arreu d’Espanya del Docs del Mes l’any 2023, ha estat per Zimbàbue. La lluita per la democràcia, de Camilla Nielsson.

Així mateix, la 27a edició del DocsBarcelona també ha ret homenatge al prestigiós tàndem format pels cineastes francesos Raymond Depardon i Claudine Nougaret, que van recollir el Premi Docs d’Honor d’enguany a la cerimònia d’inauguració del certamen.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.