Art

societat

Inauguren l’exposició de Dalí ‘El Crist de Portlligat’ a Figueres

L’exposició, que es podrà veure al Museu Dalí fins al 30 d’abril, ha comptat amb la l’assistència del director dels Museus de Glasgow

El director dels museus de Glasgow, Duncar Dornan, diu que Dalí volia veure ‘El Crist’ exposat juntament amb ‘La cistella de pa’ i que la cessió que han fet de l’obra és una “oportunitat” que ajuda a entendre millor el procés de creació de la peça. Així ho ha explicat Dornan aquest dilluns durant la inauguració oficial de l’exposició ‘El Crist de Portlligat’ al Teatre-Museu Dalí de Figueres, on es mostren les dues grans obres de l’artista empordanès i documents inèdits sobre el seu procés de creació.

“És molt estrany que marxi però aquesta exposició és una gran oportunitat. És bo veure-la de nou a casa i entendre més sobre la seva creació i sobre el propi Dalí”, ha defensat. Dornan també ha assegurat que el pintor volia que aquesta obra i ‘La cistella del pa’ (que està en mans de la Fundació Gala-Dalí) “s’exhibissin juntes”. “Volíem entendre perquè el va vendre a Glasgow i estem absolutament encantats que ho fes perquè és la nostra possessió més valuosa”, ha insistit. D’altra banda, el màxim responsable dels museus de Glasgow ha dit que la cessió, que es podrà veure al Museu Dalí fins al 30 d’abril, permet veure el procés de creació d’aquesta obra mestra i, alhora, estrènyer uns lligams “més forts” amb la Fundació Dalí. La mostra suposa el retorn d’aquesta obra que l’artista va pintar l’any 1951 i que no s’havia vist ni a Catalunya ni a l’estat espanyol des del 1952, quan es va exposar a Madrid i Barcelona.

L’inauguració ha anat a càrrec del president de la Fundació Dalí, Jordi Mercader, i de la directora dels Museus Dalí i comissària de la mostra, Montse Aguer. Així mateix, hi eren presents la Infanta Cristina de Borbó i l’alcalde de Figueres, Jordi Masquef, que també representava la Diputació de Girona.

S’ha comptat amb la presència del delegat del Govern a Catalunya, Carlos Prieto, el subdelegat del Govern a Girona, Albert Bramon, el director general de la Fundació Dalí, Fèlix Roca, la secretària general, Isabella Kleinjung, així com de Jordi Roch i Víctor Medem del Festival Schubertíada així com representants d’ERCO i Fujifilm, empreses patrocinadores de l’exposició, a més de diverses personalitats del món cultural i empresarial.

El procés de creació de l’obra

Dalí la va pintar entre juliol i novembre al seu taller de Portlligat (on s’emmarca el paisatge que retrata el quadre) però ja la tenia al cap uns anys abans. Per fer-la va utilitzar un model de Hollywood a qui pagava uns 35 dòlars al dia per estar penjat en sessions de 20 minuts. Més endavant, el director de la Kelvingrove Art Gallery and Museum, Tom Honeyman, va ser l’artífex de l’adquisició. El desembre del 1951 va visitar l’exposició del Crist a la galeria Lefevre de Londres i va quedar impressionat. Després de diverses negociacions, Glasglow en va comprar l’obra i els drets per 8.200 lliures esterlines de l’època. L’actuació no va estar exempta de polèmica perquè els escocesos reclamaven que s’invertís en artistes locals.

Per la seva banda, la Fundació va començar a gestar la mostra durant la pandèmia però es va haver d’aturar i ara, finalment, ha vist la llum. A banda de les dues grans obres, també s’hi poden veure sis objectes de material preparatori, cinc fotografies i un quadern que formen part del procés creatiu.

El Crist. L’art de la pintura

En paral·lel, la Fundació Dalí ha organitzat un cicle de conferències entorn a l’exposició “Dalí. El Crist de Portlligat”. Tindrà lloc els quatre propers dijous de novembre a dos quarts de vuit del vespre a sota la cúpula del Teatre-Museu Dalí de Figueres. L’activitat és gratuïta i no cal fer reserva prèvia.

D’aquesta manera, el cicle “El Crist. L’art de la pintura”, començarà el 9 de novembre sota el títol “El Crist, una imatge visible?” a càrrec de Montse Aguer, directora dels Museus Dalí. Tot seguit, el 16 novembre, Carme Ruiz, sostdirectora de Col·leccions i Exposicions realitzarà la conferència “Mística nuclear. Dalí i Teresa de Jesús” i, una setmana més tard, Irene Civil, cap de conservació i restauració i Laura Feliz, conservadora-restauradora d’obra d’art sobre paper, parlaran del procés de creació a la conferència “De la idea a la pintura. El procés de treball de Dalí”

Finalment, el 30 novembre, Eva Sanahuja, cap de projectes d’ERCO, tancarà el cicle amb “La importància de la il·luminació en una exposició. El Crist de Salvador Dalí”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.