Arts escèniques

TEATRE

El TNC aborda la crítica al sistema judicial amb ’Els criminals’

El Teatre Nacional de Catalunya porta a la sala gran Els criminals, una obra escrita l’any 1929 per l’autor austríac Ferdinand Bruckner que planteja una crítica al sistema judicial, i que el director Jordi Prat i Coll ha adaptat en una versió que es podrà veure del 18 d’abril al 26 de maig. “És una obra que demostra que dir llei no fa que les lleis funcionin, que dir justícia no vol dir que la justícia funcioni i que dir democràcia no fa la democràcia”, ha explicat aquest dilluns Prat i Coll, en declaracions recollides per l’Agència Efe, sobre l’última producció que acull l’escenari principal del teatre durant aquesta temporada i que la directora del TNC, Carme Portaceli, ha qualificat de “final bomba”.

Situada en l’Alemanya de 1926, Els criminals presenta a diversos personatges que comparteixen edifici i que han comès una sèrie de delictes, el judici dels quals evidencia els errors de la justícia i els límits de les administracions amb l’ús i l’abús del poder.

Bruckner, que, segons ha explicat Prat i Coll, partia de la premissa que “tothom és criminal, només fa falta que es donin les circumstàncies perquè el pugui ser”, explora en aquest text temes com l’avortament, els delictes de llibertat sexual, la pena de mort o la corrupció.

“Tenia ganes de fer una obra de teatre alemany d’entreguerres, però que em pogués explicar alguna cosa sobre el meu país”, ha explicat el director, que es va decantar per aquest text perquè parlava sobre la justícia, un tema que li “ressonava” amb episodis de la història d’Espanya, com el període de la Segona República al Franquisme o la transició a la democràcia.

En la versió original, cinquanta intèrprets representen a la multitud de personatges que habiten els diferents cubiculums de l’edifici, que estan construïts en escena, però Prat i Coll ha reduït l’obra a 13 actors i 3 músics, i ha unit tota l’acció dramàtica en un mateix espai.

El resultat, en les seves paraules, és “una obra entretinguda, rica teatralment i necessària perquè fa entendre com el passat pot il·luminar el present”, alguna cosa que fa a través de les dues hores i cinquanta minuts en els quals es desenvolupen els tres actes.

El primer, ha explicat, són “pinzellades on tots els personatges tenen moments per brillar, per construir-se i perquè l’espectador pugui empatizar amb ells”, i el segon està dedicat al judici dels criminals i a posar al descobert el funcionament del sistema judicial.

Per al tercer acte, la versió original del qual Prat i Coll considerava que “no estava al nivell dels altres dos”, el director ha recuperat uns parlaments sobre la segregació que Bruckner va escriure en una altra de les seves obres, Les races, diàlegs que assegura que “anaven perfectes per als personatges d’aquesta obra”, i que, en aquesta ocasió, ha traslladat a un cabaret on se segueixen desenvolupant les trames dels criminals.

“És una obra terrible, la qual cosa ens està dient és terrible, i he fet un final molt poc esperançador”, ha avançat el director.

Eric Balbàs, Joan Carreras, Jan D. Casablancas, Carme Milà, Neus Pàmies, Cristina Plazas, Maria Rodríguez Soto, Carles Roig, Maria Santallusia, Kathy Sey, Lluís Soler, Marc Tarrida Aribau i Guillem Valverde encarnen els personatges de l’obra. El pianista Jordi Cornudella, el clarinetista i saxofonista Jordi Santanach, i el contrabajista Dick Them completen l’elenc.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.