Economia

Encariment de la benzina

El govern té marge per apujar el cèntim sanitari fins als 4,8 cèntims

Fer un gest tan habitual per a molts com col·locar la mànega de la gasolina o del gasoil a la boca del dipòsit del vehicle i omplir-lo cada vegada és més car. De fet, mai no havia estat tan car com en l'actualitat. El litre de benzina sense plom està per sobre d'1,32 euros, de mitjana, i el de gasoil en 1,29, segons les dades d'octubre del Ministeri d'Indústria. Omplir un dipòsit de cinquanta litres costa uns 65 euros. On van aquests diners i qui se'n beneficia?

Naturalment, els productors de petroli i la indústria refinadora se n'emporta un bon pessic, però gairebé la meitat del que es paga són impostos. Així que incrementar els impostos sobre la benzina no és una idea nova sinó que plou sobre mullat. Com quan es consumeix qualsevol bé o servei, quan posem gasolina paguem IVA. Concretament, el tipus normal del 18% –tipus que podria pujar en la pròxima reforma fiscal que previsiblement farà el futur govern del PP per equilibrar els comptes–. El principal impost que paguem a l'estació de servei, però, no és l'IVA sinó els Impostos Especials, que graven amb més d'un 60% el preu inicial en el cas de la gasolina i al voltant del 47% per al gasoil, més subvencionat. Els Impostos Especials també graven productes com el tabac i l'alcohol.

El menys important dels impostos que es paguen amb els carburants és l'anomenat cèntim sanitari. Cèntim és una manera d'anomenar-lo, perquè en realitat en són gairebé cinc, de cèntims. Al 2001, el govern espanyol del PP el va posar en funcionament, amb 2,4 cèntims per litre. Al 2004, el tripartit va decidir començar a aplicar el tram autonòmic, amb també 2,4 cèntims, per finançar despesa sanitària. Malgrat que va provocar molta polèmica i l'oposició va criticar aquest impost, l'actual executiu català no l'ha retirat. No només això, sinó que pensa en els carburants com a una font de més recaptació. El president, Artur Mas, va parlar d'apujar-lo “una mica”. Quantitats com podrien ser els 2,4 cèntims, certament, representen menys del 2% del preu del litre, però se suma a un litre ja atapeït d'impostos.

Actualment, la Generalitat només pot fixar el cèntim sanitari, i té marge per fer-ho, fins a 4,8 cèntims per litre, és a dir, el doble de l'actual. El nou impost no seria, però, per a sanitat, sinó per a medi ambient i manteniment d'infraestructures. El cèntim sanitari es va anomenar així precisament per la seva finalitat, però en realitat no és un impost finalista. El seu nom oficial és Impost sobre les Vendes Minoristes de Determinats Hidrocarburs i es pot apujar i destinar-ne la recaptació al que el govern vulgui.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.