Economia

Augment dels transports públics

El preu dels bitllets continuarà pujant per sobre de l'IPC

L'increment del preu del transport és una altra de les mesures per a les quals el president Artur Mas ha demanat “coresponsabilitat de la gent respecte al manteniment de determinats serveis públics essencials”. L'encariment no agafarà desprevinguts els usuaris de tren, metro o autobús que veuen com cada primer de gener pugen els preus dels bitllets integrats. Els últims anys, les tarifes del transport públic aprovades per l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM) s'han encarit sistemàticament per sobre de l'Índex de Preus del Consum (IPC).

La T-10, l'abonament que compren el 45% dels usuaris del metro, ha pujat prop d'un 20% en els últims tres anys, un augment que està molt per sobre dels augments acumulats de l'IPC. Durant el 2011, els usuaris han pagat 8,25 euros per aquest títol de transport, cosa que representa un 3,7% més del que es pagava l'any passat. L'1,45 euros que val ara un bitllet senzill és un 3,75% més que el que es pagava durant el 2010. Unes pujades que estaven gairebé 1 punt per sobre de l'IPC de 2010 que va tancar al 3%.

L'ATM matisa aquestes dades puntualitzant que l'increment mitjà de totes les tarifes del transport públic integrat ha estat del 2,91%. Un percentatge que des de l'ATM recorden que és inferior “a l'augment mig autoritzat per la Comissió de Preus de Catalunya, el desembre del 2010, que va ser del 3,5% per al transport”.

Tanmateix, aquests augments no han tocat tant la butxaca del ciutadà perquè des de l'abril fins al juny els preus dels bitllets s'han rebaixat un 5% per decret del govern estatal. Un descompte que, segons la Generalitat, no va portar més usuaris al transport públic. Per tal d'aconseguir atraure més viatgers la clau passa per millorar les infraestructures i la qualitat del servei, puntualitza el conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder.

L'últim govern tripartit avisava que una congelació de les tarifes posaria en risc la sostenibilitat financera del sistema. No són els usuaris amb els seus bitllets els qui paguen la totalitat del transport públic, sinó que són les administracions les que progressivament han anat costejant el seu cost. En aquest sentit, l'alcalde de Barcelona, Xavier Trias (CiU), ha remarcat en més d'una ocasió que no es pot mantenir el dèficit generat pel transport públic “perquè si no el bitllet que paguem avui l'acabaran de pagar els nostres nets”. La proposta de Trias passaria perquè les administracions –Estat, Generalitat i Ajuntament– aportessin més diners, cosa que seria una solució més “equitativa”, o apujar el preu del bitllet.

El president Artur Mas no ha concretat si les administracions destinarien més recursos al transport públic, però sí, en canvi que ha avançat que el ciutadà s'haurà de gratar més la butxaca per comprar un bitllet de transport integrat. Si continua la tònica dels últims anys, als 8,25 euros que val un T-10 d'una zona caldrà afegir-hi el 3,2 per cent, que és on se situa ara l'IPC.

P. Mercader



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.