Empreses

LA FLOR DE VIMBODÍ

Noves iniciatives i tradició a la Flor de Vimbodí

L'empresa lleidatana de distribució de begudes vol potenciar la fabricació de sifons i gasoses i ampliar el catàleg de productes

L'empresa amplia la seva oferta amb la comercialització de productes de vermut
Torna a fabricar la gasosa de la seva marca per superar les 75.000 unitats anuals

Facturació

6 M €

Treballadors

40

Any de fundació

1931


La Flor de Vimbodí és l'empresa líder de Lleida en la distribució de begudes i a més fabrica sifons i gasoses. El negoci familiar ha evolucionat al llarg dels anys des que al 1931 els rebesavis dels actuals propietaris van deixar Vimbodí, a la Conca de Barberà, per obrir un magatzem de vi a Lleida.

Ara, la Flor de Vimbodí manté aquest caràcter familiar amb Josep Maria Palau al capdavant i és la quarta generació que assumeix el negoci. Un fill, però, ja ha començat a preparar la cinquena generació.

Distribueix begudes durant tot el dia i amb una desena de camions per les comarques del Pla de Lleida i tenen l'exclusivitat de la marca Coca-Cola en el seu àmbit, fet que els garanteix un bon grapat de clients, ja que és el producte estrella del seu catàleg. La distribució, segons explica Josep Maria Palau, s'adreça sobretot al sector de l'hostaleria, amb llets, licors, refrescs, cerveses, vins i olis.

El sector, segons manifesta el seu propietari, no ha estat aliè a la crisi i perd un 15% anual en vendes. Per aquest motiu, la Flor de Vimbodí ha iniciat una sèrie de canvis per ampliar la seva oferta amb alguns productes d'alimentació. Palau explicava que han optat pels productes del vermut, és a dir, patates fregides o escopinyes, entre d'altres. “Així, ampliant la nostra oferta i guanyant clients i vendes, estem intentant compensar la disminució de facturació que ha comportat la crisi”, explica el propietari de l'empresa lleidatana.

Una altra alternativa posada en funcionament fa poc és la comercialització de begudes d'importació, com cervesa txeca, i també obrir un ventall de noves ofertes i promocions amb licors i begudes de moda, com les ginebres i les tòniques. Palau afegia que les ofertes i les promocions són altres alternatives que els estan funcionant.

La Flor de Vimbodí factura uns sis milions d'euros i l'objectiu és mantenir aquestes xifres.

Un altre projecte de la Flor de Vimbodí és la fabricació i venda de sifons i gasoses de la seva pròpia marca. Els sifons, els clàssics de tota la vida, no s'han deixat mai de reomplir des de fa dècades i arriben a les 25.000 unitats anuals, o el que és el mateix, unes 4.000 caixes.

En canvi, pel que fa a les gasoses, les va deixar de fabricar a l'empresa i es va encarregar la seva elaboració a un altre productor. No obstant això, es mantenia la marca de la Flor de Vimbodí i fins fa un cert temps l'antiga marca comercial Mi Limón, que era l'originària que va crear el pare de Josep Maria Palau. Ara, el pròxim repte del propietari d'aquesta empresa és tornar a fabricar la seva pròpia gasosa artesana. Per això, Palau ja ha adquirit la maquinària i aviat tornarà a elaborar-ne amb l'objectiu de superar les 75.000 ampolles que ara ven a bars i restaurants de Ponent. Aquesta gasosa, a més, manté la imatge tradicional amb taps de brida i embossat i en ampolles de vidre retornables.

La Flor de Vimbodí neix amb un magatzem de vi, es venia l'excedent de la producció pròpia que feien a les vinyes de la Conca de Barberà. Poc a poc, aquest magatzem en va convertir en un bar on els menjars es van convertir en un referent en alguns guisats, com la pota i tripa i els caps de xai, recorda Josep Maria Palau. A més, a la part del darrere de l'establiment ja es van començar a elaborar sifons i gasoses i així s'ampliava el negoci.

Hotel i fàbrica.

El negoci funcionava i la família prosperava, de manera que l'any 1940 es va construir l'Hotel Lérida, un edifici de cinc plantes, 65 habitacions i amb un gran menjador situat a l'actual immoble de la Clínica de Ponent, a l'avinguda Prat de la Riba (abans Calvo Sotelo). Es va estrenar l'any 1945 i durant uns anys el van regentar els mateixos Palau, tot i que anys després, per l'envergadura del negoci, es va vendre l'immoble per dos milions i mig de pessetes, i va passar a ser un centre sanitari.

De tota manera, els Palau no es van quedar al marge d'aquest sector i van seguir obrint un nou celler i amb la fabricació de les begudes. Ja era la tercera generació que mantenia viva la marca.

Al 1965, van obrir la nova fàbrica de begudes carbòniques a l'avinguda Alcalde Porqueres de Lleida, al barri de Balàfia, on ha estat fins al 1982. Des d'aquest any, l'empresa la Flor de Vimbodí té la seva seu central de distribució al polígon El Segre.

No obstant això, a Balàfia encara hi tenen un magatzem i des de fa uns mesos han obert una botiga i un petit museu.

Josep Maria Palau recordava que poc a poc es va anar reestructurant el mercat i les fàbriques de La Casera i Konga de Lleida, dues marques potents del mercat van tancar per centralitzar la seva producció a altres plantes, fet que va deixar el camí lliure a la Flor de Vimbodí. Igualment, Palau va adquirir altres petites marques i fàbriques de Lleida, com Supersumos i La Gremial. El propietari de l'empresa explicava que antigament molts pobles i ciutats tenien la seva pròpia fàbrica de begudes carbòniques, però que poc a poc han anat desapareixent.

En aquest sentit, Josep Maria Palau recorda que la seva llicència té una xifra superior al número 3.000. D'aquesta manera, els sifons i les gasoses la Flor de Vimbodí són de les poques marques locals que encara aguanten al mercat.

Quatre generacions de la família Palau han creat i consolidat la Flor de Vimbodí, un magatzem de vi que amb els anys s'ha convertit en fabricant de sifons i gasoses i en l'empresa líder de distribució de begudes i licors a Lleida. Josep Maria Palau dirigeix ara l'empresa amb els objectius d'impulsar les begudes que fabrica i ampliant el seu catàleg amb aliments de vermut.

Petit museu i botiga

A l'antiga seu de la Flor de Vimbodí del barri de Balàfia, on encara s'hi llegeix la marca de l'empresa, han obert una botiga i un petit museu.

Es tracta d'una iniciativa que Josep Maria Palau ha tirat endavant per aprofitar un espai i una marca coneguda de la ciutat i ampliar el negoci. Per ara, aquesta botiga obre els caps de setmana i a més de poder adquirir begudes i alguns articles de vermut, també hi ha la venda dels productes propis, com són els sifons i les gasoses.

L'espai permet també conèixer com es fabricaven aquestes begudes carbòniques amb la maquinària antiga i la major part de les instal·lacions de 1963. També hi ha un recull d'imatges i anuncis publicitaris de les marques de la família Palau. El propietari de l'empresa explicava que a més creu interessant preservar aquesta maquinària antiga i la història de la fàbrica pel seu lligam a la ciutat des de principis del segle XX.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Has superat el límit de 5 articles gratuïts d'aquest mes.

Continua llegint-nos per només

1

Passi d'un dia

48

Subscripció anual

Ja ets subscriptor?

Inicia sessió

[X]