Política

ÀLEX MONTANYÀ

Alcalde

“Hem endreçat els serveis bàsics”

“És un projecte clau per a la mobilitat del municipi. En un futur també necessitarem un pont per tenir alternatives d'accés a la zona sud de l'Esquirol”

“A la Foradada es crearà una taxa per als visitants”

El canvi de nom
El 2014 el municipi va passar a dir-se oficialment l'Esquirol en comptes de Santa Maria de Corcó, un procés que segons l'alcalde no ha comportat cap problema: “Ha sigut un procés molt natural. El canvi va caure pel seu propi pes”, remarca Montanyà. La modificació del nom es va decidir en una votació entre els habitants de la població, i l'Esquirol va ser escollit amb un elevat percentatge, el 88%.

L'alcalde de l'Esquirol repassa el primer any i mig de mandat d'un municipi que té molts projectes al davant.

Passat un any i mig de mandat, quina valoració en fa?
Hem engegat projectes que requerien una planificació important com és el reordenament de la zona esportiva, i n'hem desencallat de bàsics com el clavegueram del barri del Padró o el de Cantonigròs. La prioritat era endreçar serveis bàsics i, tot seguit, fer projectes per revitalitzar el municipi, i ho estem fent. Ara hem d'atendre la millora de mobilitat, primer amb la variant i, a més llarg termini, amb un pont que sigui una alternativa d'accés a la zona sud del municipi.
Fer la variant és clau?
Sí. El carrer principal de l'Esquirol és limitat per les cases i, quan hi passen autobusos, camions o grans vehicles en direcció a Tavertet, s'hi encallen. Això també pot suposar problemes en temes d'emergències, evacuacions, etc. Per la variant, que volem tenir feta el 2018, hi podran passar aquests grans vehicles i es resoldrà una part de la mobilitat. L'altra requereix la construcció d'un pont que doni accés a la zona esportiva, on viu la meitat de la població de l'Esquirol. Si tallem el pas per la plaça, aquella zona queda aïllada. Al POUM hi ha previst un pont que surti de l'àrea de servei Cabrerès cap al poble. Hi estem treballant, el departament ho veu amb bons ulls, però falten els recursos, ja que serien uns dos milions d'euros. Treballem perquè, si arriben els diners, el projecte estigui a punt.
Tenint en compte que l'Esquirol és un nucli força aïllat, falten serveis al municipi?
Compartim serveis assistencials i sanitaris amb Roda de Ter i Manlleu, un dels millors grups de la comarca en aquesta àrea, tal com mostren les ràtios. Tenim l'escola, que manté estable el nivell d'alumnes, i els serveis socials els gestionem a través del Consell Comarcal, i n'estem satisfets. Al municipi també hi ha dues residències d'avis –una a l'Esquirol i l'altra a Cantonigròs– i, tot i que hi ha gent gran que marxa, també arriben parelles joves. Resoldrem en breu els problemes de clavegueram i cal solucionar l'arribada d'aigua potable a finques o masies que pouen l'aigua de pous, i a vegades tenen escassetat.
El poble i el seu entorn tenen un gran interès turístic. Com s'ha de gestionar?
Volem endreçar la senyalització de la xarxa de camins perquè hi han actuat moltes institucions i s'ha sobresenyalitzat. Cal posar-hi ordre i unificar-ho. Ens centrem en punts simbòlics com el santuari de Cabrera o la riera de la Gorga. Amb la riera també treballem un projecte per donar a conèixer el patrimoni del seu entorn. Per últim, a la Foradada sí que farem un pla de xoc. En èpoques puntuals es massifica i s'està desfent el camí i fent malbé l'entorn. Per protegir això, tenim previst crear una taxa per als visitants.
El municipi de l'Esquirol té quatre nuclis: l'Esquirol, Sant Martí Sescorts, Cantonigròs i Sant Julià de Cabrera. L'opció de fer entitats municipals descentralitzades es valora?
Opino que fins que no hi hagi unes estructures d'estat clares i sapiguem si calen comarques, vegueries, etc., no podem determinar si cal mancomunar municipis o segregar-ne. Els pobles de l'Esquirol tenen les seves particularitats, però econòmicament no crec que sigui sostenible anar per separat.
L'escorxador de Patel creixerà més?
No ha crescut sinó que s'ha donat permís per endreçar l'espai, fer passadissos entre les seves fàbriques i que no calguin camions per a cinc minuts de recorregut. També volem fer millores en l'entorn perquè s'integri bé a la zona.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia