Infraestructures i serveis

transport

Ferrmed demana a la CE diners per als corredors de trens de mercaderies rendibles

Denuncia que els estats vulguin satisfer tots els territoris i a Barcelona les mercaderies encara entrin per les vies de Rodalies

El grup de pressió que va nèixer per reivindicar el corredor ferroviari mediterrani de mercaderies, Ferrmed, ha presentat a Brussel·les un informe elaborat durant quatre anys que diu quins són els corredors europeus amb major trànsit de productes i més rendibles, i fa una crida a la Comissió Europea perquè hi inverteixi de manera prioritària. A l’Estat espanyol són el mediterrani, des de Múrcia fins a la frontera francesa de Catalunya; el de l’Ebre, de Saragossa a Barcelona i Tarragona; i el de Madrid a Irun. Segons recullen agències, el president de Ferrmed, Joan Amorós, no ha dubtat a repetir que el mediterrani és una prioritat absoluta perquè, denuncia, “no té ni cap ni peus” que els combois de mercaderies continuïn entrant a Barcelona per les línies de passatgers de Rodalies: “És incompatible (...) estem al límit de la saturació”. Ferrmed considera que el corredor de Barcelona a Tarragona és el tercer nus de mercaderies més important d’Europa després de la regió alemanya del Ruhr i el Rin i la de Milà. A més, el grup considera que el nus ferroviari de Barcelona i Tarragona serà en el futur estratègic per a la connexió entre Europa i Àsia junt amb els nusos logístics de Duisburg, Hamburg, Rotterdam, Anvers, Frankfurt i Milà.

Per aquesta raó, Ferrmed reclama a la Unió Europea una planificació coherent, adequada, que destini els diners a la modernització i construcció dels corredors on hi ha més tràfic de mercaderies, un tràfic que avui continua fent-se majoritàriament per carretera amb l’impacte ambiental que té pel que fa a emissions de CO2. Aquests corredors amb més demanda també seran, en conseqüència, els més rendibles econòmicament però Ferrmed denuncia que la planificació de molts estats de la UE, inclòs l’espanyol, continua pretenen satisfer a tots els territoris. “El problema és que no hi ha un pla coherent a nivell europeu. Nosaltres no estem en contra de la cohesió territorial, però està clar que primer hem d’invertir on podem obtenir resultats”, conclou Amorós.

L’informe “Optimització del tràfic i el canvi modal a la UE” conclou que la unió ha de canviar “radicalment” el funcionament de la xarxa ferroviària per a desenvolupar 18.000 Km. de transport combinat de mercaderies per tal de complir amb els seus objectius climàtics. Això requerirà una inversió de 77.000 milions adicionals als 481.000 identificats pels estats membres fins al 2030. Per exemple, mentre l’objectiu de la UE és assolir el 30% del trànsit de mercaderies ferroviàries, fins al 2017 s’ha mantingut per sota del 18% i a Catalunya, per exemple, la quota va ser del 6,2% l’any 2020.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia