Infraestructures i serveis

Patinets elèctrics vetats al transport públic arran de l’incendi en un vagó de tren

Els operadors de tren, bus i tramvia acordaran el dia d’entrada en vigor de la prohibició d’accés durant mig any fins que s’aprovi una regulació específica

L’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) ha instat els operadors públics de trens, busos i tramvies metropolitans a prohibir l’entrada de patinets elèctrics durant sis mesos fins que se’n reguli l’accés. La raó és que, com ha passat igualment en domicilis particulars, la deflagració de la bateria d’un patinet va provocar un incendi en un vagó de Ferrocarrils de la Generalitat (FGC) el 17 de novembre mentre circulava entre les estacions de Sant Boi i Molí Nou –amb tres ferits lleus; es van evitar mals majors perquè el conductor del tren va aturar-lo i va poder apagar el foc, però el comboi va haver de ser evacuat i apartat de les vies–. L’incident va portar l’ATM a convocar una reunió urgent amb tots els operadors de transport i el cos de bombers.

A Catalunya hi ha hagut diversos incendis en domicilis per la sobrecàrrega de bateries de liti de patinets, i la ciutat de Londres fa un any va prohibir l’accés de patinets al transport públic després de l’incendi de dues bateries d’aquests vehicles al metro de la ciutat. Transport de Londres va obrir una investigació el juny del 2021 que va concloure que bateries de liti en mal estat podien explotar i generar un núvol de fum tòxic.

Es tem un accident greu

La preocupació per un accident greu al transport públic i la falta de regulació de l’ús d’aquest mitjà de transport personal portava ahir l’ATM a demanar als operadors la prohibició d’accés dels patinets a la xarxa fins que s’elabori una regulació que haurà de determinar si es permet amb restriccions o si es prohibeix definitivament.

L’ATM reuneix els responsables del transport públic de la Generalitat, l’Ajuntament de Barcelona i l’Àrea Metropolitana (AMB) i ara són els operadors –FGC, Renfe, TMB i Tram– els que s’hauran de posar d’acord en el dia i les condicions en què entrarà en vigor la prohibició de mig any. “Com a ATM, no podem aprovar cap prohibició, sinó que instem els operadors a fer aquestes modificacions oportunes en els seus reglaments. Hi haurà una comissió, integrada per tots els operadors, que decidirà en quin moment entrarà en vigor aquesta prohibició, i es comunicarà oportunament”, explicava ahir Marc Sanglas, secretari de Mobilitat i Infraestructures, després de la reunió de l’organisme. Per la seva banda, i tal com recollia Efe, la presidenta de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) i tercera tinenta d’alcaldia de l’Ajuntament de Barcelona, Laia Bonet, va explicar: “El nostre objectiu, parlo en nom de TMB, és avançar cap a una compatibilitat, però com que el que importa és garantir la seguretat, produït aquest incident, no tenim cap altra solució que afrontar un treball coordinat de tots els operadors de totes les administracions per veure com podem assegurar que es poden evitar aquests incidents.”

LA XIFRA

20
per cent
del preu del títol de transport serà la bonificació que mantindrà l’ATM per a la T-Usual i la T-Jove.

L’ATM mantindrà els preus actuals si l’Estat bonifica

En la reunió d’ahir, l’ATM va aprovar mantenir el preu dels títols de transport públic per tercer any consecutiu com a resposta a la situació de crisi econòmica. L’organisme també ha decidit mantenir el 20% de bonificació dels títols T-Usual i T-Jove. D’aquesta manera, l’autoritat catalana del transport metropolità garanteix que el títol T-Usual per a una zona costarà 32 euros i la T-Jove, 64. També les variants d’aquests títols per a famílies monoparentals o nombroses es mantindran bonificades en un 20% del preu, així com la T-70/90, la T-Usual bonificada per a persones en situació d’atur, i els paquets Berguedà-Barcelona, Berguedà-Bages i Ripollès-Barcelona. Però, en canvi, la T-Casual, de deu viatges unipersonals –la més utilitzada en el transport metropolità–, no estarà, de moment, bonificada amb la rebaixa actual d’un 30%. Perquè ho estigui, el govern espanyol ha d’aprovar prolongar durant el 2023 la bonificació del 30% als títols de transport. Si el govern de l’Estat l’acaba allargant tal com estava previst, la T-Casual mantindrà l’actual bonificació del 30%, mentre que la T-Usual i la T-Jove, també amb les seves modalitats de família nombrosa o monoparental, mantindran l’actual rebaixa del 50% del preu –el 30% estatal i el 20% de l’ATM.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.