Infraestructures i serveis

Sant Cugat reclama 20 milions a l’AMB per deixadesa del servei de bus urbà

El ple de Sant Cugat aprovarà aquesta tarda un punt de l’orde del dia en el que requereix a l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) perquè subrogui i assumeixi immediatament la gestió del servei de transport urbà al municipi. L’any 2018 va caducar l’antiga concessió municipal i l’AMB no ha licitat encara la renovació del servei i el consistori li reclama 20 milions corresponents als últims exercicis que ha hagut d’assumir per mantenir de forma forçosa les línies d’autobús tot i no tenir-ne la competència. L’executiu vallesà no descarta la reclamació jurídica des del 2010, any on s’assigna la competència per llei del Parlament de Catalunya.

Aquesta qüestió ja la va plantejar l’alcalde, Josep Maria Vallès, al president de l’AMB, Jaume Collboni, en una reunió que van mantenir l’1 de març passat i ara l’Ajuntament fa un pas més en la seva demanda. Asseguren que tot i estar-hi obligat per la llei 31/2010 de l’Àrea Metropolitana, mai ha assumit aquesta competència ni el seu cost econòmic. Un fet que a Sant Cugat s’ha vist agreujat especialment des de l’any 2018, quan va caducar l’antiga concessió municipal del transport urbà i l’Ajuntament es va veure obligat a aprovar una continuïtat forçosa del servei per tal de mantenir les línies d’autobús al municipi. Davant d’aquesta situació i de la possibilitat que es pugui perllongar en els propers anys, el consistori reclama a l’ens metropolità que assumeixi immediatament la pròrroga forçosa del servei i que a més a més rescabali “totes les despeses que l’Ajuntament de Sant Cugat ha hagut de suportar pel seu abandonament de funcions”.

Vallès assegurava divendres que el servei d’autobús urbà “no està a l’alçada de les necessitats d’una ciutat com Sant Cugat, que està a punt d’arribar als 100.000 habitants” i censurava que “estem obligats a mantenir el servei amb una pròrroga forçosa, assumir la seva despesa i, el que és pitjor, no podent posar en marxa les millores que es necessiten. I tot plegat perquè l’AMB no compleix amb les seves obligacions ni assumeix cap cost econòmic”.

Des de l’any 2019 la ciutadania de Sant Cugat està pagant directament a l’AMB el Tribut Metropolità per finançar, entre d’altres serveis, el transport urbà al municipi. Tot i això, l’AMB en cap cas l’està prestant ni finançant tal com li pertocaria, mantenen des de l’executiu que , a més està passant per dificultats econòmiques i té un important dèficit pressupostari que ascendeix a 22,3 milions el 2023. Lamenten que assumint el servei de transport estan incomplint els seus objectius d’estabilitat pressupostària i de sostenibilitat financera. Recorden que l’article 2 de la Llei reguladora de les Bases de Règim Local estableix que els ajuntaments només poden prestar serveis que no li són propis en cas que no es posi en risc la seva sostenibilitat financera.

Conveni nul

L’acord de ple també preveu fer una revisió d’ofici, per tal de declarar nul el conveni signat l’any 2022 entre l’Ajuntament i l’AMB que regula un “període transitori” mentre no s’adjudica el nou contracte de transport urbà.

El conveni no fixa cap tipus de termini màxim perquè l’AMB liciti el servei ni cap penalització en cas de no realitzar-se. Però obliga l’Ajuntament a gestionar sine die l’actual prestació forçosa del servei fins a la seva adjudicació per part de l’AMB i a assumir íntegrament el cost mentre hi hagi aquesta pròrroga forçosa.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia